Článek
Založení rodinné společnosti Peugeot se datuje až do roku 1810, kdy přestavěla svůj obilný mlýn ve francouzské vesnici Vandoncourt na malou ocelárnu. Během let značka vyrábějící neskutečně různorodé produkty vystřídala několik vzhledů, ovšem vždy se jednalo o lva.
Peugeot má nové logo
Za jedenáctou velkou proměnu automobilka považuje čtvrteční odhalení nového loga, které se do značné míry vrací do šedesátých let. Ale popořádku...
1850
První logo se lvem. Značka ho používá od roku 1850, 20. listopadu 1858 pak Emile Peugeot zaregistroval logo své značky a na něm lva se šípem i bez něj. Objevoval se v několika různých podobách.
Rodina Peugeotů se tehdy věnovala ocelovým výrobkům a dalším artiklům, dodnes je značka ikonická pro výrobu mlýnků na pepř, kávu a další suroviny. Stylizované logo se šípem najdete i na současných mlýncích.
Prvním dopravním prostředkem firmy Peugeot Fréres bylo v roce 1882 jízdní kolo Le Grand Bi. O automobily se i díky setkání s Gottliebem Daimlerem a dalšími průkopníky začal zajímat Armand Peugeot. První Peugeotův automobil byl parní tříkolkou vyrobenou v roce 1889.
1927
Ve dvacátých letech je lev na šípu nahrazen lvem na třech tlapách, v bojovné pozici obrácené doprava, později je doplněn nápisem Peugeot.
Během první světové války se Peugeot logicky zaměřil na zbrojní výrobu. Byl hlavním dodavatelem zbraní a vojenských dopravních prostředků, včetně tanků.
K dopravním prostředkům se vrátil hned mezi válkami. Ke změně loga motivoval i fakt, že se poměrně odvážná produkce automobilů, na který tehdy měl málokdo, oddělila od ziskové divize jízdních kol a motocyklů.
1936
Ve třicátých letech dostává lev jednodušší podobu. Na karoserii vozů se objevuje poprvé hlava lva.
Meziválečnou krizi automobilka přežila, v roce 1933 Francouzi začali vyrábět aerodynamicky střižené vozy či první automobil se skládací tuhou střechou a před druhou světovou válkou uvedli právě i modernější logo. Během války byl podnik zabrán Němci a vyráběl nákladní automobily a dodávky. Továrny byly těžce bombardovány.
1950
Po druhé světové válce se logo Peugeotu inspirovalo lvem z heraldického znaku kraje Franche-Comté a Montbéliard. Poprvé byl použit u modelu Peugeot 203, který nastartoval novou éru.
Toto logo mohou znát i za velkou louží, v roce 1958 byl odstartován prodej vozů Peugeot ve Spojených státech. Tam se naposledy značka objevila v roce 1991.
Stellantis mění plány: Peugeot se do USA nevrátí, samostatné SRT končí
Spekulace o velkém návratu zřejmě utnul fakt, že v nové skupině Stellantis už je značek s americkou tradicí dostatek.
1960
V šedesátých letech se ve velkém logu poprvé objevuje samostatná hlava lva. Podobou je novému logu nejblíže.
1965
O pět let později dostala hlava lva hranatější tvary. V roce 1966 navázala značka krátkodobou spolupráci s Renaultem.
1970
Peugeot se snaží o posílení image, proto se vrací k heraldickému znaku kraje, tentokrát v rafinovanější a sofistikovanější podobě.
V roce 1974 Peugeot koupil 30% podíl v Citroënu a v roce 1976 ho zcela převzal. Vzniká tak skupina PSA, která ve své podstatě přežila do letošního ledna, kdy sloučením PSA a Fiat Chrysleru vznikla obří skupina Stellantis se 14 automobilkami.
Projížďka s Peugeoty 504: Opomíjená legenda
S Chryslerem však mělo PSA co dočinění právě i v sedmdesátých letech. Skupina v roce 1978, kdy americký Chrysler v důsledku ropné krize v Americe bojoval o přežití, odkoupila jeho evropskou divizi Chrysler-Simca.
V roce 1980 Peugeot z konkurenčních důvodů přejmenoval vozy pod znovuzrozenou značkou Talbot, ovšem jen do roku 1986.
1980
V roce 1980 se logo zjednodušuje, heraldická podoba zůstává. S tímto logem o dva roky později vyjel legendární Peugeot 205.
1998
Asociace Aventure Peugeot se ve snaze připomenout dědictví společnosti rozhodla umístit lva do rámečku vyplněného modrou barvou, která je rovněž identifikačním znakem značky Peugeot.
2010
K příležitosti výročí 200 let značky se lev stal dynamičtějším díky novému postoji a znázorněním pohybu. Vytváří bi-metalický aspekt kombinací matného a lesklého povrchu.
2021
Již jako součást skupiny Stellantis získává Peugeot nové logo, které se vrací do šedesátých let.
Podle značky má být hrdý lev synonymem prestiže, jistoty a nadčasovosti. Poprvé se nová podoba loga objevila již na retro konceptu e-Legend z roku 2018. Na sériovém autě se očekává implementace nové podoby u nejdůležitější novinky Peugeotu pro letošní rok, nové generace hatchbacku 308.
V rámci nové dohody Stellantisu má Peugeot zaujmout pozici v jakémsi vyšším mainstreamu. Stát má v hierarchii 14 automobilek sice pod značkami jako Alfa Romeo, DS či Lancia, ale zároveň zřetelně nad Citroënem, Opelem a Fiatem.