Hlavní obsah

Jak pečovat o stěrače v zimě

Novinky, Daniel Havlina, Marek Bednář

Jak správně a efektivně pečovat o stěrače, nenápadnou součást vozidla, bez které si ale jízdu v autě lze představit jen těžko? Zvláště v zimním období jsou správná údržba a zacházení se stěrači klíčové.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Stěrač (Ilustrační foto)

Článek

Stěrače předního a potažmo i zadního skla jsou jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků každého moderního automobilu. Aby ovšem správně fungovaly, je potřeba s nimi umět pracovat, čímž se zvýší efektivita a hlavně prodlouží životnost. Automobilka Škoda přináší pár tipů, jak na to.

Prvním pravidlem, které platí pro jakékoli roční období, je fakt, že stěrače neslouží k odstraňování nečistot z předního skla. Je totiž velký rozdíl, jestli řidič setře znečištěnou kapalinu, nebo suchý nepořádek. Např. listí je na podzim všudypřítomné, stejně jako jehličí a zbytky hmyzu. Všechny tyto nečistoty, ať už malé, či velké, poškozují břity stíracích gumiček. Čím větší poškození mají, tím se zhoršuje efektivita stírání a voda je po skle spíše rozmazávána, než že by z něj byla stírána.

Stěrače bývají po zimě opotřebené. Výměna není složitá

AutoMoto

V pokročilém stádiu podzimu a celou zimu stěrače ohrožuje námraza na skle. Pouhé přimrznutí stěračů ke sklu nevadí. Horší je, když přimrzlé stěrače pustíte, protože tím téměř jistě poškození vznikne. Nelze doporučit ani jimi stírat z čelního skla led.

Proti přimrznutí stěračů a pro snazší ranní ometání sněhu a škrábání námrazy je jednou z metod stěrače na noc odklopit od skla. U novějších aut je nutné je předtím nastavit do tzv. servisní polohy, což se dělá nejčastěji buď v infotainmentu vozu, nebo zatažením za páčku stěračů po vypnutí zapalování.

„Pokud totiž přimrznou v parkovací poloze schované pod kapotou, je nutné nejprve odmrazit čelní sklo. To je jednak zdlouhavé, jednak to chce dobrý odhad, kdy už jsou stírátka volná,“ říká Pavel Švejdar, který se u škodovky zabývá stěrači a ostřikovači.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Odklopení stěračů od skla na noc jim může prodloužit životnost. Řada aut však má prostor čelního skla pod stěrači vyhřívaný, a tak je ráno snadno rozmrazí.

Další věcí, která je snadná, ale málokterý řidič ji dělá, je pravidelná výměna stěračů. Nezřídka se doporučuje po zimě, ale protože právě v zimě se stěrače používají velmi intenzivně, výměna před ní taky není na škodu.

Kdy poznáte, že je to třeba? Jednoduše – když na skle uvidíte nesetřená místa, fleky či šmouhy nebo když stěrače poskakují či pískají. Výměna je otázkou pár minut práce a investice v řádu stokorun.

Lasery místo stěračů? Tesla si nechala patentovat sci-fi technologii

AutoMoto

Závěrečná rada se netýká samotných stěračů, ale něčeho, co s nimi úzce souvisí. Jedná se o ostřikovače, které samy o sobě také potřebují péči. Doplňování kapaliny je samozřejmostí, ale s klesajícími teplotami je nutné včas myslet na výměnu letní za zimní, nemrznoucí směs.

Poté, co ji vyměníte, je vhodné také „vytlačit” letní směs z hadiček prostě tak, že budete sklo pár sekund ostřikovat. Myslete také na hadičku k zadnímu ostřikovači, která je navíc dlouhá, takže k nahrazení letní kapaliny tou zimní je třeba delší ostříknutí.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám