Hlavní obsah

Jak moc klesá v zimě elektromobilům dojezd? Studie ukazuje tvrdá data

Pokles dojezdu elektromobilu v mrazivém počasí je realitou, ovšem každého elektromobilu se týká do jiné míry. Výzkum zjistil, jak si elektrická auta vedou v mrazech na americkém trhu.

Foto: Profimedia.cz

Nabíjení elektromobilu v zimě (ilustrační foto)

Článek

Elektrická auta mají v mrazivém počasí, jako panuje např. v těchto dnech, kratší dojezd, než když je venku teplo. Tedy, dojezd na jednu nádrž se zkracuje i konvenčním autům, abychom byli přesní, ale ne tak moc. O poklesu dojezdu elektrických aut se hovoří vždy, když teploty začnou klesat k bodu mrazu a dále pod něj.

Zbývá otázka, jak moc. Odpovědět na ni může výzkum americké organizace Recurrent, která se zabývá výzkumem kondice baterie elektromobilu v čase a sbírá data od tisíců jezdících elektrických aut všemožných značek.

Právě na těchto datech postavila svůj výzkum a zjistila, že pokles dojezdu v zimě může být až třiatřicetiprocentní oproti hodnotě udávané v katalogu, zjištěné měřením Úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA, Environment Protection Agency).

Švýcarsko zvažuje zákaz jízdy elektromobily během výpadků elektřiny

AutoMoto

Ovšem také to, že u každého elektromobilu je pokles jiný a do výsledku vstupuje řada faktorů. Anebo, že v leckterém případě je pokles menší v případě menší udávané kapacity baterie, je-li jich pro vozidlo dostupných víc. A že stejně jako je možné ztratit desítky procent, u některých aut je pokles jen zanedbatelný.

Skutečný dojezd elektromobilů v mrazech
ModelVypozorovaný dojezd při 21 °CVypozorovaný dojezd při -1 až -7 °CPokles
Audi e-tron367 km338 km8 %
BMW i3 (42 kWh)241 km182 km24 %
Chevrolet Bolt (60 kWh)375 km253 km33 %
Ford Mustang Mach-E (99 kWh)404 km282 km30 %
Hyundai Kona Electric465 km386 km17 %
Jaguar I-Pace396 km384 km3 %
Nissan Leaf 62 kWh382 km331 km13 %
Tesla Model 3 Long Range AWD308 km260 km16 %
Tesla Model S 75D242 km188 km22 %
Tesla Model X 75D211 km184 km13 %
Tesla Model Y Long Range336 km244 km27 %
VW e-Golf (36 kWh)223 km177 km21 %
VW ID.4 (82 kWh)423 km297 km30 %
zdroj dat: výzkum Recurrent na celkem 7000 vozidlech na americkém trhu

Výzkumníci vycházeli z reálných dat pro dojezdy v teplejším i v mrazivém počasí a vyjádřili je procenty z dojezdu udávaného EPA. V reálném světě jsou ale spíš než procenta výmluvnější čísla - až na míru poklesu. Ta je u většiny vozů v desítkách procent, dvě auta se však dostala pod 10 % a v případě Jaguaru I-Pace je pokles zanedbatelný.

Zajímavé je, jak výzkumníci poznamenávají, že tesly hlásí na displeji v teplém i studeném počasí dojezd pořád stejně vysoký, a navíc blízko katalogové hodnotě. Realita je ale zásadně odlišná, a to i za tepla - skutečný dojezd se pohybuje mezi 40 a 70 procenty toho udávaného, ať je teplota jakákoliv.

Nutno také zmínit dvě věci, které mají na dojezd v mrazivém počasí vliv. Jednak to je, zda je vůz vybaven tepelným čerpadlem, které snižuje nároky topení na energii a s tím prodlužuje dojezd. A za druhé, zda má člověk možnost před odjezdem vyhřát auto připojené k nabíječce, a tedy na topení používá elektřinu ze sítě, nikoliv z baterie, což by mu zkracovalo dojezd.

Alespoň jedna rychlonabíječka elektromobilů každých 60 km, nařizuje EU

AutoMoto

Výběr článků

Načítám