Článek
Elektrická auta mají v mrazivém počasí, jako panuje např. v těchto dnech, kratší dojezd, než když je venku teplo. Tedy, dojezd na jednu nádrž se zkracuje i konvenčním autům, abychom byli přesní, ale ne tak moc. O poklesu dojezdu elektrických aut se hovoří vždy, když teploty začnou klesat k bodu mrazu a dále pod něj.
Zbývá otázka, jak moc. Odpovědět na ni může výzkum americké organizace Recurrent, která se zabývá výzkumem kondice baterie elektromobilu v čase a sbírá data od tisíců jezdících elektrických aut všemožných značek.
Právě na těchto datech postavila svůj výzkum a zjistila, že pokles dojezdu v zimě může být až třiatřicetiprocentní oproti hodnotě udávané v katalogu, zjištěné měřením Úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA, Environment Protection Agency).
Švýcarsko zvažuje zákaz jízdy elektromobily během výpadků elektřiny
Ovšem také to, že u každého elektromobilu je pokles jiný a do výsledku vstupuje řada faktorů. Anebo, že v leckterém případě je pokles menší v případě menší udávané kapacity baterie, je-li jich pro vozidlo dostupných víc. A že stejně jako je možné ztratit desítky procent, u některých aut je pokles jen zanedbatelný.
Skutečný dojezd elektromobilů v mrazech | |||
---|---|---|---|
Model | Vypozorovaný dojezd při 21 °C | Vypozorovaný dojezd při -1 až -7 °C | Pokles |
Audi e-tron | 367 km | 338 km | 8 % |
BMW i3 (42 kWh) | 241 km | 182 km | 24 % |
Chevrolet Bolt (60 kWh) | 375 km | 253 km | 33 % |
Ford Mustang Mach-E (99 kWh) | 404 km | 282 km | 30 % |
Hyundai Kona Electric | 465 km | 386 km | 17 % |
Jaguar I-Pace | 396 km | 384 km | 3 % |
Nissan Leaf 62 kWh | 382 km | 331 km | 13 % |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 308 km | 260 km | 16 % |
Tesla Model S 75D | 242 km | 188 km | 22 % |
Tesla Model X 75D | 211 km | 184 km | 13 % |
Tesla Model Y Long Range | 336 km | 244 km | 27 % |
VW e-Golf (36 kWh) | 223 km | 177 km | 21 % |
VW ID.4 (82 kWh) | 423 km | 297 km | 30 % |
zdroj dat: výzkum Recurrent na celkem 7000 vozidlech na americkém trhu |
Výzkumníci vycházeli z reálných dat pro dojezdy v teplejším i v mrazivém počasí a vyjádřili je procenty z dojezdu udávaného EPA. V reálném světě jsou ale spíš než procenta výmluvnější čísla - až na míru poklesu. Ta je u většiny vozů v desítkách procent, dvě auta se však dostala pod 10 % a v případě Jaguaru I-Pace je pokles zanedbatelný.
Zajímavé je, jak výzkumníci poznamenávají, že tesly hlásí na displeji v teplém i studeném počasí dojezd pořád stejně vysoký, a navíc blízko katalogové hodnotě. Realita je ale zásadně odlišná, a to i za tepla - skutečný dojezd se pohybuje mezi 40 a 70 procenty toho udávaného, ať je teplota jakákoliv.
Nutno také zmínit dvě věci, které mají na dojezd v mrazivém počasí vliv. Jednak to je, zda je vůz vybaven tepelným čerpadlem, které snižuje nároky topení na energii a s tím prodlužuje dojezd. A za druhé, zda má člověk možnost před odjezdem vyhřát auto připojené k nabíječce, a tedy na topení používá elektřinu ze sítě, nikoliv z baterie, což by mu zkracovalo dojezd.