Hlavní obsah

Jak jsem se stal automobilovým závodníkem. Ale jiným, než jsem kdysi chtěl

Někteří lidé závodí o co nejkratší čas na trati, jiní zase o co nejnižší spotřebu. Jako malý jsem chtěl řídit formuli 1 – asi jako každý kluk, kterého baví auta. Na Mazda Eco Race, závodě, v němž je právě třeba dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva, jsem si vyzkoušel opačný konec soutěžení za volantem. Není to ani zdaleka tak jednoduché, jak se může zdát.

Foto: Mazda

Mazda Eco Race

Článek

Kdykoliv jsem jezdil se skyactivem X, bylo to s poměrně velkou spotřebou na to, kolik automobilka udává, že by tento motor v různých autech měl jezdit. Když mě tedy Mazda pozvala na Eco Race, tedy závod, v němž vyhrává ten, kdo dojede do cíle s nejnižší spotřebou paliva, nemohl jsem odmítnout. Protože by mě něco nutilo se snažit jet co nejúsporněji.

Dokonce až tak, že vypnu rádio a ventilaci? ptal jsem se sám sebe cestou na akci. Kolik toho soutěži obětuji, jsem se chtěl rozhodnout podle počasí – kdyby mělo být třicet stupňů, dvacetiminutovou trasu by se mi bez klimatizace absolvovat nechtělo.

Za volantem Mazdy 3 s inovovaným unikátním motorem: Ještě lepší zábava

Testy

Dojel jsem na místo netradičně mezi prvními a záhy nasedl do Mazdy 3 s nedávno inovovaným motorem e-SkyActiv X. Mild-hybridní systém zážehového atmosféricky plněného dvoulitru nyní reaguje rychleji a omezuje drobné kolísání točivého momentu při přechodu do režimu SPCCI.

To je zkratka pro Spark-Controlled Compression Igniton, tedy česky „svíčkou řízené kompresní zapalování“. Funguje tak, že za ideálních podmínek – které jsou ale dost široké – motor nefunguje jako klasický zážehový, tedy že by pomocí zážehů svíčkou spaloval benzín, nýbrž vznětový s dopomocí svíčkou. Může tak spalovat velmi chudou směs a tím snižovat svou spotřebu paliva a emise.

Zjara jsem s touto jednotkou – v sedanu – strávil celý den na cestách středních Čech a moje spotřeba byla 8,1 l/100 km. Jezdil jsem ale tak, abych auto pořádně vyzkoušel a samozřejmě si to i užil, nesnažil jsem se o co nejnižší spotřebu. Tentokrát to mělo být úplně jinak.

Foto: Mazda

Flotila „závoďáků“ před startem

Počasí skoro spolupracovalo – bylo sice slunečno, ale teplota okolo patnácti stupňů znamenala, že ventilace bez klimatizace bude stačit. Když ji vypnu v stoupáních. Je to nevhodný přístup? Přiznám se, že nevím – o jízdě na spotřebu vím jen to, že je třeba co nejvíc plachtit, nepoužívat klimatizaci a pokusit se pověsit těsně za kamion do tzv. vzduchového pytle.

Pod pět litrů? Nečekané

Při startu jsem si dal cíl, že pod šest litrů bude příjemný výsledek. Jenže v okolí Ratboře, kde závod probíhal, jsem jezdil prvně, a tak jsem jen hádal, kdy plachtit a kdy přidávat plyn. Díky náklaďáku, který jel přede mnou čtvrtinu trasy, jsem se dostal na 4,8 l/100 km.

Druhé kolo jsem absolvoval v CX-30 se šestistupňovou automatickou převodovkou – která ale umožňuje manuální řazení a taky za jízdy vyřadit na neutrál. Takže jsem k ní přistupoval skoro jako k manuálu a i bez náklaďáku jsem dojel s číslem 4,7 l/100 km. Zejména díky tomu, že jsem si trasu už trochu pamatoval.

Foto: Mazda

S CX-30 jsem dosáhl nejlepší spotřeby.

Do třetího kola mě čekala CX-30 s manuálem – a ještě lepší znalost trasy. Vážně jsem se snažil, většinu trasy jel dokonce bez ventilace a o něco pomaleji – a do cíle dojel s průměrem 3,9 l/100 km. Nepamatuji si, že bych kdy v životě řídil takhle úsporně. Včetně jízd s legendární jedničkovou octavií 1,9 TDI PD, která je opředena legendami, že naftu nespotřebovává, nýbrž vyrábí – s nadsázkou, samozřejmě.

Zprůměrováním těchto hodnot se dostáváme na 4,47 l/100 km, což je hodnota, kterou dnes nezvládne ani většina turbodieselů. Motor e-SkyActiv X ale na rozdíl od nich nepotřebuje složité a drahé výfukové potrubí, osazené systémy SCR či LNT a drahým filtrem pevných částic, neboť jeho emise jsou mnohem čistší.

Foto: Mazda

Kdo plně nezastavil na téhle stopce, dostal trestné body.

Na druhou stranu, tak, jak jsem při soutěži jel, nikdo ve skutečném světě jezdit nebude. Spolu s rivaly v dalších mazdách jsme ten den byli jistě nejpomalejšími účastníky provozu v okolí, dost možná včetně traktorů. Vezměte ale můj někdejší průměr 8,1 l/100 km a tyto necelé čtyři a půl, spočítejte půlku rozdílu – to je 6,3 litru – a za tolik by se, odhadem, mohlo dát jezdit normálně s lehkou nohou. Na benzínový dvoulitr skvělá hodnota.

Snaha se cení. Nebo ne?

Stačil můj průměr spotřeby k vítězství v soutěži, když jednotlivé hodnoty byly hluboko pod katalogovými čísly spotřeby dle normy WLTP, a s CX-30 jsem se dostal dokonce i hluboko pod údaj naměřený dle zastaralé a již nepoužívané normy NEDC? Nikoliv, a když k tomu přidáme pár trestných bodů, které jsem nasbíral za překročení dvacetiminutového časového limitu, výsledná hodnota byla 4,53 l/100 km.

Skončil jsem šestý z šestnácti soutěžících. Na první pokus žádná bída. Ale ani žádná sláva – vítěz to zvládl s průměrem 4,1 l/100 km. Všichni až na šestnácté místo se dostali pod pět litrů.

Foto: Mazda

Mazda Eco Race

Přiznám se, že jsem zprvu měl trochu problém jet co nejúsporněji s motorem, který je tak skvělý, když ho držíte „pod krkem“. Skoro ho až podtáčet a odřazovat na vyšší kvalt ještě dřív, než mi to doporučí rádce řazení na přístrojovém štítu. A taky, že po přesednutí do nové fabie, kterou mám zrovna na klasický týdenní test, jsem měl ze začátku tendenci jet stejně jako s mazdami – pomalu a co nejvíc plachtit. Rychle mě to ale přešlo.

Nezbývá tedy než doufat, že příště se mi při podobné akci bude dařit lépe. Vím, co musím zlepšit – pečlivěji vybírat místa, kde budu přidávat plyn a kde budu plachtit či brzdit motorem, abych používal brzdový pedál co nejméně. Měnit draze nabytou kinetickou energii v teplo, které se rozpustí ve vzduchu, je totiž nejen při takovémto závodě škoda.

Mazda 3 e-SkyActiv X GT 186
Motor:1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid
Max. výkon:136 kW (186 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:240 Nm při 4000 ot./min
Převodovka:6st. manuální
0–100 km/h:8,2 s
Nejvyšší rychlost:216 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba dle NEDC:4,7 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1376-1401/1929 kg
Délka x šířka x výška:4460 x 1795 x 1435 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:330/1022 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:555 900 Kč (SkyActiv G122 6MT)
Základní cena testované verze:640 900 Kč
Mazda CX-30 e-SkyActiv X
Varianta:GT 186GT 186 Plus 6AT
Motor:1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid
Max. výkon:136 kW (186 k) při 6000 ot./min
Max. točivý moment:240 Nm při 4000 ot./min
Převodovka:6st. manuální6st. automatická
0–100 km/h:8,3 s8,6 s
Nejvyšší rychlost:204 km/h
Kombinovaná spotřeba dle WLTP:5,6 l/100 km6,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba dle NEDC:4,9 l/100 km5,5 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1368-1431/1965 kg1455-1490/1965 kg
Délka x šířka x výška:4395 x 1795 x 1540 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:430/1406 l
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:614 900 Kč (SkyActiv G122 6MT)
Základní cena testované verze:692 900 Kč873 900 Kč

Související články

Test Mazdy MX-5 Anniversary: Oranžový zázrak

Svět může být plný elektrických crossoverů, sdílených beztvarých přibližovadel a cápků s patentem na rozum, kteří vám budou dokola tvrdit, že auto nikdo vůbec...

Výběr článků

Načítám