Článek
Kdykoliv jsem jezdil se skyactivem X, bylo to s poměrně velkou spotřebou na to, kolik automobilka udává, že by tento motor v různých autech měl jezdit. Když mě tedy Mazda pozvala na Eco Race, tedy závod, v němž vyhrává ten, kdo dojede do cíle s nejnižší spotřebou paliva, nemohl jsem odmítnout. Protože by mě něco nutilo se snažit jet co nejúsporněji.
Dokonce až tak, že vypnu rádio a ventilaci? ptal jsem se sám sebe cestou na akci. Kolik toho soutěži obětuji, jsem se chtěl rozhodnout podle počasí – kdyby mělo být třicet stupňů, dvacetiminutovou trasu by se mi bez klimatizace absolvovat nechtělo.
Za volantem Mazdy 3 s inovovaným unikátním motorem: Ještě lepší zábava
Dojel jsem na místo netradičně mezi prvními a záhy nasedl do Mazdy 3 s nedávno inovovaným motorem e-SkyActiv X. Mild-hybridní systém zážehového atmosféricky plněného dvoulitru nyní reaguje rychleji a omezuje drobné kolísání točivého momentu při přechodu do režimu SPCCI.
To je zkratka pro Spark-Controlled Compression Igniton, tedy česky „svíčkou řízené kompresní zapalování“. Funguje tak, že za ideálních podmínek – které jsou ale dost široké – motor nefunguje jako klasický zážehový, tedy že by pomocí zážehů svíčkou spaloval benzín, nýbrž vznětový s dopomocí svíčkou. Může tak spalovat velmi chudou směs a tím snižovat svou spotřebu paliva a emise.
Zjara jsem s touto jednotkou – v sedanu – strávil celý den na cestách středních Čech a moje spotřeba byla 8,1 l/100 km. Jezdil jsem ale tak, abych auto pořádně vyzkoušel a samozřejmě si to i užil, nesnažil jsem se o co nejnižší spotřebu. Tentokrát to mělo být úplně jinak.
Počasí skoro spolupracovalo – bylo sice slunečno, ale teplota okolo patnácti stupňů znamenala, že ventilace bez klimatizace bude stačit. Když ji vypnu v stoupáních. Je to nevhodný přístup? Přiznám se, že nevím – o jízdě na spotřebu vím jen to, že je třeba co nejvíc plachtit, nepoužívat klimatizaci a pokusit se pověsit těsně za kamion do tzv. vzduchového pytle.
Pod pět litrů? Nečekané
Při startu jsem si dal cíl, že pod šest litrů bude příjemný výsledek. Jenže v okolí Ratboře, kde závod probíhal, jsem jezdil prvně, a tak jsem jen hádal, kdy plachtit a kdy přidávat plyn. Díky náklaďáku, který jel přede mnou čtvrtinu trasy, jsem se dostal na 4,8 l/100 km.
Druhé kolo jsem absolvoval v CX-30 se šestistupňovou automatickou převodovkou – která ale umožňuje manuální řazení a taky za jízdy vyřadit na neutrál. Takže jsem k ní přistupoval skoro jako k manuálu a i bez náklaďáku jsem dojel s číslem 4,7 l/100 km. Zejména díky tomu, že jsem si trasu už trochu pamatoval.
Do třetího kola mě čekala CX-30 s manuálem – a ještě lepší znalost trasy. Vážně jsem se snažil, většinu trasy jel dokonce bez ventilace a o něco pomaleji – a do cíle dojel s průměrem 3,9 l/100 km. Nepamatuji si, že bych kdy v životě řídil takhle úsporně. Včetně jízd s legendární jedničkovou octavií 1,9 TDI PD, která je opředena legendami, že naftu nespotřebovává, nýbrž vyrábí – s nadsázkou, samozřejmě.
Zprůměrováním těchto hodnot se dostáváme na 4,47 l/100 km, což je hodnota, kterou dnes nezvládne ani většina turbodieselů. Motor e-SkyActiv X ale na rozdíl od nich nepotřebuje složité a drahé výfukové potrubí, osazené systémy SCR či LNT a drahým filtrem pevných částic, neboť jeho emise jsou mnohem čistší.
Na druhou stranu, tak, jak jsem při soutěži jel, nikdo ve skutečném světě jezdit nebude. Spolu s rivaly v dalších mazdách jsme ten den byli jistě nejpomalejšími účastníky provozu v okolí, dost možná včetně traktorů. Vezměte ale můj někdejší průměr 8,1 l/100 km a tyto necelé čtyři a půl, spočítejte půlku rozdílu – to je 6,3 litru – a za tolik by se, odhadem, mohlo dát jezdit normálně s lehkou nohou. Na benzínový dvoulitr skvělá hodnota.
Snaha se cení. Nebo ne?
Stačil můj průměr spotřeby k vítězství v soutěži, když jednotlivé hodnoty byly hluboko pod katalogovými čísly spotřeby dle normy WLTP, a s CX-30 jsem se dostal dokonce i hluboko pod údaj naměřený dle zastaralé a již nepoužívané normy NEDC? Nikoliv, a když k tomu přidáme pár trestných bodů, které jsem nasbíral za překročení dvacetiminutového časového limitu, výsledná hodnota byla 4,53 l/100 km.
Skončil jsem šestý z šestnácti soutěžících. Na první pokus žádná bída. Ale ani žádná sláva – vítěz to zvládl s průměrem 4,1 l/100 km. Všichni až na šestnácté místo se dostali pod pět litrů.
Přiznám se, že jsem zprvu měl trochu problém jet co nejúsporněji s motorem, který je tak skvělý, když ho držíte „pod krkem“. Skoro ho až podtáčet a odřazovat na vyšší kvalt ještě dřív, než mi to doporučí rádce řazení na přístrojovém štítu. A taky, že po přesednutí do nové fabie, kterou mám zrovna na klasický týdenní test, jsem měl ze začátku tendenci jet stejně jako s mazdami – pomalu a co nejvíc plachtit. Rychle mě to ale přešlo.
Nezbývá tedy než doufat, že příště se mi při podobné akci bude dařit lépe. Vím, co musím zlepšit – pečlivěji vybírat místa, kde budu přidávat plyn a kde budu plachtit či brzdit motorem, abych používal brzdový pedál co nejméně. Měnit draze nabytou kinetickou energii v teplo, které se rozpustí ve vzduchu, je totiž nejen při takovémto závodě škoda.
Mazda 3 e-SkyActiv X GT 186 | |
---|---|
Motor: | 1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid |
Max. výkon: | 136 kW (186 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 240 Nm při 4000 ot./min |
Převodovka: | 6st. manuální |
0–100 km/h: | 8,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 216 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 5,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba dle NEDC: | 4,7 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1376-1401/1929 kg |
Délka x šířka x výška: | 4460 x 1795 x 1435 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 330/1022 l |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 555 900 Kč (SkyActiv G122 6MT) |
Základní cena testované verze: | 640 900 Kč |
Mazda CX-30 e-SkyActiv X | ||
---|---|---|
Varianta: | GT 186 | GT 186 Plus 6AT |
Motor: | 1998 ccm, řadový čtyřválec s technologií SPCCI, mild hybrid | |
Max. výkon: | 136 kW (186 k) při 6000 ot./min | |
Max. točivý moment: | 240 Nm při 4000 ot./min | |
Převodovka: | 6st. manuální | 6st. automatická |
0–100 km/h: | 8,3 s | 8,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 204 km/h | |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 5,6 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba dle NEDC: | 4,9 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Provozní/maximální hmotnost: | 1368-1431/1965 kg | 1455-1490/1965 kg |
Délka x šířka x výška: | 4395 x 1795 x 1540 mm | |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 430/1406 l | |
Poháněná náprava: | přední | |
Cena základní verze: | 614 900 Kč (SkyActiv G122 6MT) | |
Základní cena testované verze: | 692 900 Kč | 873 900 Kč |