Článek
Možná právě v očekávání zpřísňujících opatření za loňský rok natahali dovozci do ČR přes 130 000 dalších použitých vozů. Soudě podle rozdílu jejich průměrné deklarované celní hodnoty, která se pohybovala kolem 50 000 korun, a zhruba trojnásobných bazarových cen, muselo jít o velmi levná, často havarovaná auta, která se prodejci snaží udat s minimem investic do oprav a maximálním ziskem.
Kaskadérský kousek: v cizině na vlastní pěst
Vyrazit do ciziny a pokusit se o koupi na vlastní pěst je pro laika kaskadérský kousek. Relativní jistotu naopak skýtá nákup ojetiny u tuzemského značkového prodejce. Ten obvykle nabízí vozy získané na protiúčet při nákupu nových. Často se dřív staral i o jejich servis. Menší míře rizika ale odpovídají vyšší ceny. Do jaké míry riskujete, nejste-li automechanik a vypravíte se nakupovat na inzerát nebo do běžného bazaru? Při dodržení základních pravidel opatrnosti to ani nemusí být až tak velký hazard. Rozhodně byste měli podstoupit důkladnou přípravu, tedy:
* ujasnit si účel, pro který budete auto převážně používat;
* porovnat rozdíly v užitných vlastnostech u aut stejné kategorie v poměru k ceně;
* zvážit své finanční možnosti a počítat s rezervou hotovosti ve výši 10-20 % ceny na nezbytné opravy a údržbu ihned po koupi;
* zjistit z inzerce běžné rozpětí cen jednotlivých ojetých vozů a získat představu, kdy je auto už předražené a kdy vás má nízká cena naopak varovat;
* propočítat předpokládané budoucí provozní náklady počínaje povinným ručením přes spotřebu paliva, sazby za náhradní díly až k odhadu vývoje prodejní ceny na pár let dopředu.
Kupujete použité zboží, na které se většinou už nevztahuje původní záruka výrobce. Stejné je to z pohledu zákona s televizorem ze zastavárny. Na rozdíl od něj ale můžete na ojeté auto dostat třeba smluvní garanci jeho legálního původu se zárukou vrácení peněz, pokud vám je zabaví třeba policie nebo exekutor. Přes všechno předchozí zkoumání totiž může být přece jen kradené nebo spadat do soupisu konkurzní podstaty zkrachovalé firmy.
Potížím předejdete:
* přizváním odborného poradce, některé bazary vám nabídnou i prohlídku na rampě, zkušební jízda je samozřejmostí;
* sázkou na vůz, který má řádně vedenou servisní knížku, v ideálním případě byl prodán jako nový v ČR;
* prověřením původu auta ve volně přístupné nebo komerční databázi odcizených vozidel;
* vyloučením proclených, ale nepřihlášených vozů, k nimž byste nemuseli získat registrační značky.
Statistika krádeží osobních automobilů. | ||
ukradeno | nalezeno | |
1993 | 25 078 | 5800 |
1994 | 20 715 | 6087 |
1995 | 19 545 | 6337 |
1996 | 21 651 | 6434 |
1997 | 23 850 | 7622 |
1998 | 23 755 | 7259 |
1999 | 23 523 | 9752 |
2000 | 20 998 | 6376 |
2001 | 19 396 | 6303 |
2002 | 21 986 | 9255 |
Zdroj: Policie ČR