Článek
Letošní čísla z prvního pololetí byla o něco optimističtější než ta loňská. Do června se prodalo 432 tisíc aut, tedy skoro o pětinu víc než vloni ve stejném období. Pak se ale zase začaly rušit směny kvůli povodním ve Slovinsku, které vyřadily z provozu dodavatele ozubených kol. Ani letos to tedy nevypadá, že by výroba měla výsledky z předcovidových let atakovat.
Vypadla totiž především výroba v Číně a v Rusku. V Číně opadl zájem o výrobu tuzemské značky z hodnot kolem až 350 tisíc za rok na nynější počty kolem 40 až 50 tisíc, v Rusku kvůli válce na Ukrajině klesla výroba na nulu. Tyto trhy a produkce se zatím nedaří nahradit.
„Počítáme s tím, že porosteme i nadále v Evropě, což je náš hlavní trend, a je mnoho západoevropských trhů, kde ještě máme možnost růst. Silní jsme například ve Švýcarsku, Německu, Rakousku. Nicméně v oblasti jižní Evropy, v zemích jako například Itálie, Francie, Španělsko, tam máme ještě velkou možnost růstu, takže určitě chceme posilovat v Evropě,“ řekl člen představenstva zodpovědný za prodej Martin Jahn.
Škoda hledá náhradu za Rusko a Čínu. Zvažuje vstup do Thajska nebo Malajsie
Podle něj jsou pro firmu samozřejmě důležité trhy jako Indie, Vietnam a chystá se i na Střední východ. „Ty mohou přinášet nové objemy, ale ruský trh měl potenciál 150 tisíc vozů ročně, to je těžké nahradit, tolik velkých trhů na světě není,“ připustil Jahn při středeční berlínské premiéře nové generace vozu Škoda Kodiaq.
Jaký je letošní odhad produkce, to neprozradil. „O objemech neradi mluvíme, protože když se podařilo zahnat problémy s čipy, tak vypadly dodávky dílů od slovinského dodavatele postiženého povodní. Nikdy nevíme, kdy něco vypadne,“ řekl Právu Martin Jahn.
Současná produkce Škody Auto | |||
---|---|---|---|
výroba | prodej | ||
2018 | 1,285 mil. vozů | 1,25 mil. vozů | |
2022 | 764 994 vozů | 731 262 vozů | |
2023* | 535 200 vozů | 432 200 vozů | |
*od ledna do června v českých závodech | |||
Zdroj – Škoda Auto |
Nový kodiaq by mohl s prodeji pomoci. Jeho první generace se dokázala probojovat v pořadí prodejnosti jednotlivých škodováckých modelů na třetí pozici a celkem se této verze od roku 2016 vyrobilo a prodalo více než 800 tisíc kusů.
„Je to prestižní model, většinou se těch objemových modelů prodává vždycky víc než těch nejdražších, takže jestli bude na druhé nebo třetí pozici, není až tak důležité, důležité je, aby zaujal naše zákazníky, aby byl úspěšný a jeho prodej abychom udrželi na stejné úrovni, ne-li na vyšší,“ uvedl Jahn.