Článek
Britská automobilka Jaguar se chce v polovině tohoto desetiletí zcela proměnit a zatímco dosud měla veřejnost za to, že obroda se bude točit zejména kolem vozů třídy SUV, zdroj britského magazínu Autocar nyní říká, že přijde i velký sedan. Má to být duchovní nástupce modelu XJ, ovšem bude větší a podstatně luxusnější.
Spolu s čtyřmístným grand tourerem a velkým SUV mu za základ poslouží platforma JEA, kterou automobilka pro své nové elektromobily vyvíjí. Třebaže limuzína je duchovním nástupcem XJ, nebude ho po vizuální stránce vůbec připomínat. Místo klasické tříprostorové siluety má její design být přísně minimalistický s tenkými, sotva viditelnými světlomety v přední i zadní části vozu.
Vůz má mít extrémně dlouhou kapotu, střecha má vytvářet dojem, že se vznáší díky začerněným sloupkům A a B a také má zcela chybět zadní okno – má být nahrazeno displejem umístěným v dolní části čelního skla. Co do velikosti má být srovnatelný s Bentley Mulsanne, který ve standardním provedení měří téměř 5,6 metru na délku.
Pro všechny tři novinky na platformě JEA je v plánu cena od 100 do 125 tisíc liber (od 2,8 do 3,5 milionu korun), pohon všech kol, natáčení zadní nápravy, výkon nejméně 450 koní, zrychlení na 100 km/h pod čtyři sekundy a dojezd na jedno nabití mezi 620 a 760 kilometry. Nejpůsobivější však je, že se baterie má být schopna dobít z 10 na 80 % v ideálních podmínkách za pouhých 13 minut.
Podle Britů je pravděpodobné, že aby byly takovéto hodnoty možné, musel ve vývoji baterií a elektrických pohonných ústrojí proběhnout zásadní pokrok. Jaguar s vývojem těchto svých vozů cílí na to, aby byly technologicky na špici nejen v době představení, ale až do dalšího velkého průlomu v oblasti elektromobility.