Článek
Výměnné baterie elektromobilů mohou být cestou ke skutečně rychlému doplňování energie, přesto se jimi zabývá jen hrstka automobilek. Nyní se k nim přidává Iveco, výrobce užitkových aut, ovšem výměna baterií v jeho podání se netýká výměny vybitých za nabité.
Model eDaily, který se představil v loňském roce, nabízí baterie o kapacitě 37, 74 nebo 111 kWh – vůz má jeden, dva nebo tři moduly, každý o kapacitě 37 kWh a hmotnosti 270 kg. Nápad automobilky spočívá v tom, že by bylo možné moduly z vozu libovolně vymontovávat, nebo je naopak přidávat, uvádí britský web Autocar.
Vezměme například doručovatelskou dodávku, která jezdí po městě – té by mohl stačit jeden modul a vůz by s ním ujel až 120 km. Kdyby se ale způsob použití vozu změnil, servis by do vozu doinstaloval další dva, což by dojezd na jedno nabití prodloužilo až na 350 km. Nebo naopak, pochopitelně.
Cena nového modulu by byla v přepočtu zhruba 418 tisíc korun bez práce na doinstalování, která by měla zabrat zhruba dvě hodiny. Kdyby zákazník chtěl počet modulů ve voze naopak snížit, automobilka by od něj ty použité odkoupila.
Iveco používá lithium-iontové baterie s nikl-mangan-kobaltovým složením od čínského výrobce Microvast. Poskytuje záruku 8 let nebo 160 tisíc kilometrů v případě vozu s jedním modulem nebo 250 tisíc km v případě vozů s více moduly na to, že kapacita baterie neklesne pod 80 % ani při častém používání 80kW rychlonabíjení.