Článek
Podle názorů některých italských ministrů je zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, který tento týden schválil Evropský parlament v podobě 100% redukce emisí CO2, ideologickým rozhodnutím, které poškodí italský a evropský průmysl.
Řím chce využít revizního termínu v roce 2026, kdy by Evropská unie měla vyhodnotit, jak se automobilový průmysl na změnu připravil, řekl deníku La Stampa ministr podniků Adolfo Urso. O zmírnění požadavků mluví i ministr zahraničí Antonio Tajani.
Podle šéfa italské diplomacie Tajaniho Itálie navrhne, aby i po roce 2035 automobilky mohly vyrábět deset procent vozů se spalovacími motory. „Musíme chránit náš automobilový průmysl,“ řekl Tajani deníku Corriere della Sera.
Evropský parlament definitivně schválil nulové emise pro nová auta od roku 2035
Podle ministra podniků Ursa Itálie chce využít revizního termínu v roce 2026, aby prosadila změnu dohody. „Revizní termín v roce 2026 bude klíčovou etapou a pro nás musí být obratem,“ řekl Urso deníku La Stampa. Ten je součástí skupiny Gedi, kterou spoluvlastní rodina Agnelliů, klíčoví akcionáři automobilové skupiny Stellantis. Urso dodal, že v roce 2026 bude ve funkci „nový Evropský parlament a nová Evropská komise“. V Itálii volební období končí v roce 2027.
Urso v rozhovoru připustil, že Itálie je na přechod na elektromobilitu špatně připravena. Relativně řídká je například síť dobíjecích stanic. Podíl elektromobilů na prodaných nových automobilech v roce 2022 byl rovněž nízký a tvořil zhruba čtyři procenta.
Podle sdružení italského automobilového průmyslu ANFIA výroba aut v Itálii zaměstnává na 270 tisíc lidí. Produkce automobilek a jejich dodavatelů tvoří zhruba pět procent italského HDP.
Na fakt, že masový přechod na výrobu elektromobilů znamená snižování počtu pracovních míst v automobilovém průmyslu, upozorňují odborníci už delší dobu. Vidět jsou už i konkrétní kroky - Ford se v Evropě chystá propustit 3800 svých zaměstnanců.
Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva
Podle britského webu Autocar nicméně požadavek na 100% snížení emisí CO2 u nových aut, tedy faktický zákaz motorů na benzín či naftu, má výjimku, stejně jako současné eurounijní limity emisí CO2. Nemá se týkat těch automobilek, které v Evropě prodají méně než tisíc aut ročně.
Do takového limitu se nevejdou italské značky Ferrari či Lamborghini, které evropským zákazníkům ročně dodají jednotky tisíc aut. Řada malých britských automobilek, např. BAC, Ginetta či Morgan, však tuto podmínku splňuje.
Řada z nich po motorové stránce spolupracuje s většími automobilkami, protože na vývoj vlastního motoru nemají prostředky. Stejně tak si nemohou dovolit vývoj vlastního elektrického pohonného ústrojí a jedinou možností by pro ně byla spolupráce s velkými hráči typu Fordu či Volkswagenu i na poli elektropohonu.
„Pokud velcí výrobci nebudou v roce 2035 vyrábět spalovací motory, nebudou dostupná žádná použitelná pohonná ústrojí, zejména na vysokovýkonném konci spektra,“ zní z automobilky Ariel s tím, že někteří malí výrobci motorů mohou začít vyrábět motory pro supersporty, ale to není pro malé britské automobilky řešení.
Morgan to nicméně tak tragicky nevidí. „Morgan zůstává odhodlán vyrábět lehká, ručně stavěná, zábavná a unikátní auta, ať už budou poháněna spalovacími motory nebo alternativními metodami. Víme, že tohle je přesně to, co naši zákazníci chtějí v současnosti i v budoucnu,“ citují Britové mluvčího firmy.