Článek
Tata Nano, vůz o rozměrech 3,1 x 1,5 x 1,6 m se stane nejlevnějším prodávaným vozem na světě. Předčí dokonce i čínský Byd F1, který by měl stát kolem 60 000 korun.
Šéf firmy Ratan Tata za jeden z důvodů vývoje levného vozítka označil příležitost změnit situaci na indických silnicích, na nichž nyní převažují skútry nad automobily. Často je vidět, jak se na skútrech vozí celá rodina i s nákladem, což výrazně snižuje bezpečnost dopravy a ohrožuje to lidi.
Cena modelu Nano však nezahrnuje DPH a clo. Pokud se tedy bude automobil vyvážet, bude se muset počítat s větší cenou, než je proklamovaných 2500 dolarů (tedy 100 000 rupií). I tak bude Tata Nano stát asi polovinu toho, co dnes nejlevnější vůz na indickém trhu Maruti Suzuki 800.
:. S vysokým pontonem karoserie kontrastují malá kolečka.foto: Reuters/Adnan Abidi
Automobil je postavený tak, aby byl co nejlevnější. Pětisedadlový vůz pohání zážehový dvouválcový motor o objemu 624 ccm s výkonem 22 kW. Vůz je vybaven variátorovou bezestupňovou převodovkou. Maximální rychlost vozu je 96 km/h. Automobil má kovovou karoserii a interiér celý plastový. Díky nízké hmotnosti by se měla spotřeba pohybovat pod hranicí pěti litrů na 100 km. Oficiální zpráva hovoří o splnění emisních limitů Euro 4.
Dále čtěte: |
---|
Nejlevnější automobil světa bude stát 46 000 korun |
Tata patrně koupí Jaguar a Land Rover |
Čínská automobilka Byd bude prodávat auto pod 60 000 Kč |
Tento vůz bude v základní výbavě nabízen bez posilovače řízení, airbagu nebo klimatizace. Kdo však bude tyto součásti chtít, bude si muset pořídit jednu ze dvou vyšších stupňů výbavy.
:. Tata Nano (Foto: Tata)
Podle představitelů značky prošel vůz všemi standardními postupy při vývoji, takže byla testována i jeho bezpečnost v rámci crash testů. Další technické podrobnosti o voze zatím Tata nezveřejnila, takže ani nevíme, jaký průběh a výsledek měly crashtesty.
:. Tata Nano (Foto: Tata)
I přes nízkou cenu tohoto vozu bude mít mnoho Indů velký problém si na nejlevnější vůz světa vydělat. V Indii totiž žije více než jedna miliarda lidí na pokraji chudoby a denně si musí vystačit se dvěma dolary.
Další novinka - model Sumo Grande
Na stejném autosalonu představila Tata další vůz, tentokrát už trochu dražší. jedná se o SUV Sumo Grande, tedy prodlouženou a zmodernizovanou verzi již prodávaného vozu Sumo. Karoserie je prodloužena, rozvor se zvětšil z 2400 na 2550 mm a pod přední kapotou je nasazen vznětový čtyřválec o objemu 2,2 l s výkonem 88 kW.
:.Tata Sumo Grande
Tata kupuje Jaguar a Land Rover
Tata Motors není žádným automobilovým trpaslíkem. Na indickém trhu jí jednoznačně patří první příčka v domácích výrobcích nákladních automobilů a navíc spolupracuje s několika dalšími podniky. Sama si dovolila koupit v roce 2004 firmu Daewoo Comercial vehicles, má podíl ve španělské výrobně autobusů Hispano Carrocera a joit venture uzavřela z brazilskou firmou Marcopolo, thajskou Thonburi Automative Company a italským Fiatem.
V současné chvíli to vypadá, že Tata se stane novým vlastníkem Fordem prodávaných automobilek Jaguar a Land Rover. Ze všech kandidátů je její nabídka hodnocena nejlépe a Ford již oficiálně připustil, že právě tato indická společnost je k vítězstí nejblíže a postupuje do dalšího kola vyjednávání.