Článek
Nebývale velká koncentrace lidí v oranžových silničářských oděvech byla v sobotu k vidění v Plzni. U armádní střelnice v Lobzích se poprvé konalo krajské kolo Cestářského rodea. Na řidiče silničářských aut čekalo několik výzev - zda zvládnou přesně zacouvat do úzkého prostoru, posunout sudy na vymezené místo, zastavit přesně na terči, projet bez sražení patníků částí malého kruhového objezdu nebo úzkou klikatou silnicí.
Do soutěže se přihlásilo 37 závodníků ze čtyř krajů, řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje (SÚSPK) Radek Šíma. Projetí přibližně 300 metrů dlouhé trasy trvalo řidičům kolem dvou minut, za každé poražení nebo posunutí překážky se přičítal trestný čas. „Pro veřejnost to může být zajímavé, že nás uvidí v jiném úhlu pohledu, nejen na zasněžené silnici,” míní Šíma.
Třebaže se v Plzeňském kraji silničářské klání konalo poprvé, na jižní Moravě cestáři závodí už 12 let. V Pardubickém kraji se bude 14. září konat národní finále soutěže, vítězové pak pojedou na mezinárodní klání silničářů Česka, Polska, Maďarska a Slovenska.
Není to snadná práce
Zvládnout jízdu cestářským autem je podle něj nesnadné. SÚSPK má na zimní sezonu kolem 300 řidičů, na každém ze stovky zimních okruhů údržby se na jednom voze střídají tři lidé.
„V zimě jsme většinou první na místě po spadu sněhu, při náledí, při námraze. Jezdit s tak velkým nákladním automobilem, ještě k tomu naloženým, je opravdu náročné. Řidič nesmí mít moc strachu, musí být ale zároveň odpovědný, protože řídí auto za několik milionů korun,” poznamenal Šíma.
Připustil, že sehnat kvalitní řidiče je při současném celostátním nedostatku řidičů kamionů obtížné. „Za zimu může řidič našeho auta podle klimatických podmínek najezdit 10 tisíc kilometrů, ale taky třeba 30 tisíc kilometrů,” řekl.
Plzeňští cestáři jsou už připraveni na zimu. „Sklady máme plné soli. To je kolem 23 tisíc tun, plus inertní materiál na skládkách, toho je přibližně podobné množství,” vyjmenoval Šíma.