Článek
Když americký závodník Ken Block vloni na podzim odhalil své nové pracovní náčiní, fanoušci rallye 90. let minulého století skákali nadšením. Byl to totiž Ford Escort Cosworth, legenda rallye 90. let.
Block s ním navíc nechtěl natáčet videa na opuštěných letištích, jako v minulosti s fiestou či mustangem, nýbrž závodit v rallye. A právě jeden takový podnik se vozu stal osudným - uplynulý pátek při New England Forest Rally v americkém státě Maine Block havaroval a Cossie, jak se tomuto vozu přezdívá, shořela na popel.
Za nehodou však nestála řidičská chyba, nýbrž závada na převodovce - tedy, Ken Block to tak aspoň popisuje. „Jeli jsme na třetím místě v celkovém pořadí a blížili jsme se k cíli čtvrté rychlostní zkoušky, když jsem zatočil doleva a podřadil. Převodovka ale kvůli závadě nezměnila kvalt, když jsem chtěl, a když to konečně udělala, poslala mě do vnitřku zatáčky na velký kámen,” píše Block.
„Ten kámen nás poslal dvakrát přes střechu. Dopadli jsme na kola a já jsem byl připraven vyrazit dál. Jenže velmi rychle se objevil požár. Alex (spolujezdec Alex Gelsomino - pozn. aut.) a já jsme se rychle dostali ven, avšak auto zcela shořelo,” dodává.
„Očekával jsem, že auto pojede smykem širším obloukem, ale když převodovka podřadila, nesepla se spojka. (...) Neměl jsem sílu na kolech, takže vůz zamířil dovnitř zatáčky, nikoliv středem silnice,” přibližuje Block detaily nehody.
Ze slavného soutěžáku zbyl ohořelý vrak. Hasicí přístroje nestačily
Posádka se snažila vůz uhasit, ale čtyři hasicí přístroje nestačily. „S plameny to nic neudělalo. Než přijeli hasiči, z auta nezbývalo skoro nic,” uvedl Alex Gelsomino.
Block později na Facebooku zveřejnil několik fotografií, na kterých si můžeme detailně prohlédnout zbytky ohořelého auta. Netřeba snad dodávat, že takhle zničené auto nepůjde opravit.
Check out this gallery of the charred remains of my Ford Escort RS Cossie. Sad sight to see - still surreal how quick that fire started. #RIPCossie #BlockEscortCossie
Posted by Ken Block on Monday, 23 July 2018
Za volantem Fordu Escort Cosworth v dobách jeho největší slávy, v první půli 90. let, sedávaly ikony jako Ari Vatanen nebo Carlos Sainz. Blockův vůz byl upraven, aby byl konkurenceschopný ve srovnání se současnou špičkou soutěžních aut.
Zůstal mu dvoulitrový turbomotor, ale jeho výkon narostl na 400 koní a místo pětistupňového manuálu byla namontována moderní sedmistupňová sekvenční převodovka. Právě ta, jak stojí výše, měla být zdrojem problémů.
Block se ovšem ideje závodění s Cossie nevzdává. Na Facebooku již uvedl, že vznikne další podobné auto: „Samozřejmě že budeme muset postavit novou.”