Článek
Teprve před několika lety se začalo hlasitěji mluvit o tom, že emise pevných částic při provozu vozidla vznikají nejen ve spalovacím motoru, ale také otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče. Elektromobily, často proklamované jako bezemisní vozidla, tedy zas tak bezemisní nejsou.
Podle některých studií jsou kvůli vyšší hmotnosti tyto jejich emise podstatně horší než ty z výfuku. Známá je například zhruba dva roky stará studie britské společnosti Emissions Analytics, která uváděla, že tyto emise mohou být až tisíckrát horší.
Jak to tedy je ve skutečnosti? Na to může odpovědět zpráva britské RAC, která poskytuje služby motoristům. Po stránce emisí z brzdění ze zprávy vyplývá, že se tu uvolňuje pevných částic mnohem méně. Firma Dundee Taxi Rentals - součástí zjišťování byly dotazy na údržbu u firem, které provozují větší flotily aut - uvedla, že u elektrických Nissanů Leaf vydrží brzdové destičky až 160 tisíc kilometrů, čtyřnásobek toho, co u vozidel se vznětovými motory v její flotile.
Podobně se vyjádřila firma Cleevely EV - servis specializující se na elektromobily v Cheltenhamu na západě Anglie. U té se objevují vozy, jejichž brzdové destičky vydrží i více než 160 tisíc kilometrů.
Důvod je jednoduchý - elektromobily při zpomalování spoléhají zejména na rekuperační brzdění elektromotorem, čímž zpomalují bez použití třecích brzd a ještě vrátí trochu energie z pohybu vozidla zpět do akumulátoru. Klasické třecí brzdy používají jen při extrémních situacích, anebo když je akumulátor plně nabitý či příliš studený.
U pneumatik to však je naopak, alespoň podle odpovědi již zmíněné firmy Dundee Taxi Rentals. Přední pneumatiky zmíněných leafů - ty mají pohon přední nápravy - vydrží o 8-16 tisíc kilometrů méně než u srovnatelných dieselových taxíků. Zadní pneumatiky vydrží zhruba stejně.