Článek
Teprve před několika lety se začalo hlasitěji mluvit o tom, že emise pevných částic při provozu vozidla vznikají nejen ve spalovacím motoru, ale také otěrem pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče. Elektromobily, často proklamované jako bezemisní vozidla, tedy zas tak bezemisní nejsou.
Podle některých studií jsou kvůli vyšší hmotnosti tyto jejich emise podstatně horší než ty z výfuku. Známá je například zhruba dva roky stará studie britské společnosti Emissions Analytics, která uváděla, že tyto emise mohou být až tisíckrát horší.
Test letních pneumatik ADAC 2022: Překvapení z dálného východu
Jak to tedy je ve skutečnosti? Na to může odpovědět zpráva britské RAC, která poskytuje služby motoristům. Po stránce emisí z brzdění ze zprávy vyplývá, že se tu uvolňuje pevných částic mnohem méně. Firma Dundee Taxi Rentals - součástí zjišťování byly dotazy na údržbu u firem, které provozují větší flotily aut - uvedla, že u elektrických Nissanů Leaf vydrží brzdové destičky až 160 tisíc kilometrů, čtyřnásobek toho, co u vozidel se vznětovými motory v její flotile.
Podobně se vyjádřila firma Cleevely EV - servis specializující se na elektromobily v Cheltenhamu na západě Anglie. U té se objevují vozy, jejichž brzdové destičky vydrží i více než 160 tisíc kilometrů.
Co znamenají nápisy na pneumatikách? Zjistíte z nich mnohé
Důvod je jednoduchý - elektromobily při zpomalování spoléhají zejména na rekuperační brzdění elektromotorem, čímž zpomalují bez použití třecích brzd a ještě vrátí trochu energie z pohybu vozidla zpět do akumulátoru. Klasické třecí brzdy používají jen při extrémních situacích, anebo když je akumulátor plně nabitý či příliš studený.
U pneumatik to však je naopak, alespoň podle odpovědi již zmíněné firmy Dundee Taxi Rentals. Přední pneumatiky zmíněných leafů - ty mají pohon přední nápravy - vydrží o 8-16 tisíc kilometrů méně než u srovnatelných dieselových taxíků. Zadní pneumatiky vydrží zhruba stejně.