Hlavní obsah

I auta by měla mít černé skříňky

Jak zahrnout auta s autopilotem do legislativy? Kdo bude moct za nehodu? To je ohromný problém, který se stále nepodařilo vyřešit. Nyní se nad tím zamýšlí německá vláda a navrhuje, aby autonomní vozy měly černou skříňku, jakou mají letadla.

Foto: Daimler

I kamión budoucnosti řídí autopilot

Článek

Legislativa ohledně autonomních vozů je možná stejně tak složitá, jako tato auta sama. Vytvořit takové zákony, které by myslely na to, kdo bude nést zodpovědnost za nehodu, když vlastně i řidič bude jen pasažérem, je opravdu zrádná. To zavání velkými soudy před světovými tribunály.

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už nyní myslí na tento problém a skupina odborníků z jeho ministerstva připravila návrh změny zákona, který by autonomní vozy zařadil do legislativy. V současnosti je tento návrh v připomínkovém řízení u mnoha zainteresovaných stran.

A co říká? Nejdůležitější je asi návrh, aby auta s automatickým řízením měla černou skříňku, podobnou té v letadlech. Ta by dokázala zaznamenat všechny okolnosti nehody, včetně toho, zda řidič měl možnost reagovat a přebrat řízení.

Řidič musí být schopný rychle převzít řízení 

S tím také souvisí i problematika řidiče a jeho soustředění. V současné době sledujeme velké debaty o tom, jestli se řidič se zapnutým autopilotem má stále věnovat silnici a volantu, nebo jestli si může číst, spát nebo telefonovat. V Americe už byla zaznamenána nehoda, kdy autopilot v prudkém slunci „přehlédl“ vybočující nákladní automobil a při následné nehodě „řidič“ zemřel. [celá zpráva]

Opačný extrém je Nissan Serena poslední generace. Tam musí řidič dokonce neustále držet lehce volant, jinak autopilot zastaví vůz a začne varovně blikat. [celá zpráva]

Německo stojí někde uprostřed. Jejich návrh říká, že řidič sice nemusí sledovat silnici a řízení, ale musí zůstat na sedadle řidiče a být neustále schopen okamžitě převzít řízení.

Může se vám hodit na Garáž.cz

Související témata:

Výběr článků

Načítám