Článek
Zatímco před lety nabízely některé automobily až zmatečný přehršel tlačítek na palubních deskách automobilů, dnes jsme naopak v situaci, kdy automobilky integrují téměř všechny ovládací funkce do dotykových obrazovek. A důvody není příliš obtížné hledat.
Díky ovládacím prvkům v obrazovkách mohou designéři vytvářet čistší a líbivější kabiny, automobilky ušetří na tlačítkách, sdílejí náklady používáním podobných obrazovek ve více modelech, a navíc odpadají starosti s nevzhlednými záslepkami, pokud automobil není vybaven vším, co katalog nabízí.
Tento módní trend oslovil i automobilku Hyundai, respektive designéry z jejího severoamerického designového studia v Kalifornii, kteří byli ohromeni revolučním přístupem značky Tesla, jak v rozhovoru pro Korea JoongAng Daily uvedl Hak Soo Ha, viceprezident studia Hyundai Design North America (HDNA).
Malý elektromobil Hyundai Inster přijíždí na český trh, vejde se pod 600 000 korun
Značka tak sice v minulosti ve velkém sázela na dotykové obrazovky, tlačítek se ale nikdy úplně nevzdala. A v poslední době se zdá, že v kabinách nových modelů opět pomalu přibývají. Vysvětlení je přitom jednoduché: zákazníci zkrátka tlačítka preferují.
„Když jsme do našich vozů přidávali integrované obrazovky infotainmentu, vyzkoušeli jsme také ovládání pomocí dotykové obrazovky, ale lidem se to nelíbilo,“ uvedl Hak Soo Ha. „Při testování s naší cílovou skupinou jsme si uvědomili, že lidé jsou ve stresu, otrávení a podráždění, když chtějí něco v případě nouze ovládat, ale nemohou to udělat.“
Výzkum a testování probíhaly pravděpodobně pouze se severoamerickými zákazníky, nicméně stížnosti na ovládání pouze dotykovými obrazovkami se objevují stále častěji prakticky po celém světě. Používání obrazovek totiž vyžaduje více pozornosti, zatímco u tlačítek mohou řidiči spoléhat na svalovou paměť.
Proti důrazu na dotykové obrazovky se ohradila také organizace Euro NCAP, která letos oznámila, že pro získání maximálního možného počtu hvězdiček budou muset auta disponovat fyzickými ovladači pro vybrané funkce.
Do budoucna by se však situace mohla ještě změnit, a to zejména díky rozvoji systémů asistovaného či autonomního řízení. Ve chvíli, kdy s ovládáním vozu pomáhají technologie, jsou totiž řidiči ve větší pohodě a mají více času. Nástup těchto technologií by pak mohl kompletně změnit způsob, jakým cestujeme například po dálnicích.