Článek
Hyundai Bayon lze brát jako duchovního nástupce populárního malého MPV ix20. Jedná se o model střižený speciálně pro Evropu. Vždyť i název odkazuje na Bayonne, metropoli francouzského Baskicka ležící v jihozápadní Francii.
V duchu doby jde ale samozřejmě o crossover či malé SUV. Minimálně se na to tváří, automobilka pokračuje v agresivním designu přídě, nechybí oplastování nárazníků či blatníků. Disky kol mohou mít 15, ale i 17 palců.
Nabízí se srovnání s modelem Kona, který figuruje v podobné třídě. S délkou 4180 mm je bayon o 15 mm delší a má zavazadelník o objemu 411 litrů, tedy o 50 l větší. Ovšem se šířkou 1775 mm je o 25 mm užší a rozvor náprav má o 20 mm menší, činí 2580 mm. Kona má navíc v portfoliu i dražší elektrifikované pohony, předběžně se dá očekávat, že se bayon cenově bude více podbízet, ale na to je ještě brzy.
„V situaci, kdy obliba SUV na celém světě vytrvale roste, se Hyundai rozhodl rozšířit nabídku o model, který by byl vhodný pro jízdu v evropských městech a současně poskytoval dostatek prostoru podle požadavků zákazníků,“ komentuje Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe.
Interiér do značné míry připomíná model i20. Především celkovou architekturou, ztvárněním palubní desky nebo 10,25palcovými obrazovkami digitálního přístrojového štítu a centrálního infotainmentu.
Hyundai slibuje široké možnosti konektivity, včetně připojení přes internet a propojení s chytrými telefony.
Bayon je vybaven armádou asistenčních systémů. Vedení v pruzích například udržuje auto uprostřed pruhu, autonomní brzdění rozpoznává i chodce či cyklisty. Součástí je také varování při odbočování nebo couvání z parkovacího místa.
Základem nabídky motorizací je atmosférický čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litru s výkonem 84 koní a pětistupňovou manuální převodovkou. Následují tři varianty přeplňovaného litrového tříválce, které jsou vždy v páru se šestistupňovou manuální převodovkou s elektronicky odpojovatelnou spojkou či sedmistupňovou dvouspojkovou skříní. Motor má 100 koní v klasické i mild-hybridní verzi, 48V mild-hybrid je k mání rovněž s výkonem 120 koní.
Na český trh novinka dorazí v květnu za dosud neupřesněnou cenu.
Inspirace po celém světě
Hyundai se při označování svých crossoverů v uplynulých 20 letech často inspiroval městy na celém světě. Mezi ně patří Tucson a Santa Fe, pojmenované po městech v amerických státech Arizona a Nové Mexiko. Označení Kona pochází ze stejnojmenného regionu na ostrově Havaj. I elektromobil s palivovými články, Nexo, má geografickou spojitost – jeho jméno mu dalo Nexø – jedno z největších měst na dánském rekreačním ostrově Bornholm.