Článek
Koncern Hyundai Motor Group, kam spadají značky Hyundai, Kia a Genesis, ohlásil obří investici ve výši 18 bilionů wonů (319,3 miliardy korun) do transformace všech svých aut na „softwarově definovaná vozidla“. Hlavním benefitem má být možnost udržovat i starší auta na špičkové úrovni po stránce technologií.
Ovšem ne až tak starší. Gros této funkčnosti je nový systém vozidel, označený jednoduše „Operační systém propojených aut“ (CCOS, Connected Car Operating System). Ten mají nové vozy koncernu dostávat od příštího roku. Do roku 2025 ho budou mít všechny nové hyundaie, kie a genesisy, píše automobilka v tiskové zprávě.
Ten umožní dálkové aktualizace softwaru, které jsou už dnes běžné u řady jiných značek. Nejznámější je možnost takovýchto dálkových úprav u automobilky Tesla.
Tesla zablokovala zákazníkovi třetinu baterie, za odblokování chtěla 110 tisíc
Kia v tiskové zprávě hovoří o „zahájení nové éry mobility“ a „poskytnutí svobody zákazníkům kdykoli a kdekoli vylepšit výkon a funkčnost vozidel“. Nemusí jít jen o elektronické drobnosti či jízdní asistenty, nýbrž i o zvýšení výkonu - připomeňme chvíli, kdy dálková aktualizace Polestaru 2 přidala pár desítek koní k nejvyššímu výkonu.
Do možností nového systému bude patřit odemčení některých funkcí vozidla jen ve chvíli, kdy to bude zákazník chtít. Samozřejmě za nějaký poplatek, ovšem v součtu to může být levnější, než kdyby zákazník měl funkci dostupnou trvale. Záležet bude kromě nastavení cen zejména na tom, jak často bude člověk danou funkci využívat.
Česká automobilka Praga testovala nový sporťák na Slovakiaringu
Nový operační systém bude mít také klíčovou roli ve vozidlech postavených pro speciální účel (PBV, Purpose-Built Vehicles), která koncern ohlásil nedávno jako nový směr svého podnikání, a dále v samořídících taxících. Mimo jiné bude sbírat data o jízdách a s poskytovateli takových služeb bude vylepšovat logistiku.
„Přeměnou všech vozidel na ‚softwarově definovaná vozidla‘ do roku 2025 skupina HMG nově definuje koncept automobilu a převezme vedoucí úlohu při přechodu do zásadně nové éry mobility,“ řekl Chung Kook Park, prezident a šéf divize výzkumu a vývoje skupiny Hyundai.
„Vytvářením vizionářských vozidel, která se mohou vyvíjet prostřednictvím softwaru, umožňujeme zákazníkům udržovat jejich vozidla v aktuálním stavu s nejnovějšími funkcemi a technologiemi ještě dlouho poté, co opustí továrnu,“ dodal.