Hlavní obsah

Hyundai plánuje investovat 368 miliard do elektromobility. Chce i nové továrny

Automobilka Hyundai ohlásila plánované investice ve výši 95,5 bilionu wonů (1,8 bilionu korun) do roku 2030, z čehož zhruba pětina připadne na elektromobily. Chystá i novou univerzální platformu, již dříve však odmítla slíbit baterie s pevným elektrolytem.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Hyundai (Ilustrační foto)

Článek

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor plánuje do roku 2030 investovat zhruba 95,5 bilionu wonů (1,8 bilionu korun). Z toho 19,4 bilionu wonů (368,2 miliardy korun) půjde do elektromobilů.

Firma to uvedla na setkání s investory. Hyundai patří spolu s automobilkou Kia mezi deset největších výrobců automobilů na světě z hlediska prodeje. Auta vyrábí i v České republice, v Nošovicích.

Cílem automobilky je do roku 2030 dosáhnout podílu na globálním trhu s elektromobily kolem sedmi procent, roční prodej by měl činit 1,87 milionu ryzích elektromobilů. V tomtéž roce cílí na to, aby v USA bylo 50 procent prodaných vozů čistě elektrických. Dosud zněl plán na 560 tisíc takových aut ročně globálně prodaných do roku 2025.

Test Hyundai Tucson Plug-in: Na konfiguraci záleží

Testy

Investici firmy Hyundai do elektromobilů nelze podle analytiků považovat za razantní přístup v porovnání s konkurencí. Investice zaostává za většími konkurenty, jako je Toyota Motor, která plánuje do roku 2030 vynaložit na elektrifikaci vozů osm bilionů jenů (1,6 bilionu Kč).

„Hyundai vyčlení zhruba 20 procent ze své investice 95,5 bilionu wonů na podnikání související s elektromobily, což zahrnuje výstavbu nových továren, dobíjecí stanice pro elektromobily a strategické aliance s výrobci baterií. Výše investice do elektromobilů se nezdá moc překvapivá ani razantní,“ uvedl analytik společnosti Eugene Investment & Securities I Če-il.

Automobilka informovala, že zvažuje výstavbu nových závodů speciálně pro elektromobily. Žádné další podrobnosti nesdělila. Podle analytiků bude mít zájem o výstavbu závodů ve Spojených státech, protože je považuje za svůj nejdůležitější trh s elektromobily.

Den v kůži montéra v Nošovicích aneb Jak jsem vyrobil Hyundai

AutoMoto

Uvedla také, že chce od roku 2025 začít používat novou platformu pro bateriové elektromobily, nazvanou IMA (Integrated Modular Architecture). Tato platforma bude dalším vývojovým stupněm v současnosti používané techniky e-GMP, na níž stojí Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 a Genesis GV60.

Nová platforma bude základem nejen pro osobní auta, ale i pro vozidla užitková a vyvinutá pro přepravu lidí nebo robotaxi, píše web Automotive News. Má mít standardizované šasi, baterie a motor, ale zároveň má být dostatečně flexibilní, aby ji bylo možno použít napříč segmenty.

Genesis má v rámci nového plánu dostat dvě osobní auta a čtyři crossovery, z nichž jedním je i elektrifikovaná verze již prodávaného GV70. Od roku 2025 má značka uvádět na trh výhradně elektrifikované modely, tedy hybridy, plug-in hybridy a elektromobily.

Hyundai a Kia plánují dvouciferný nárůst prodejů navzdory čipové krizi

AutoMoto

Elektrickou nabídku Hyundai čekají tři sedany, šest crossoverů, jeden užitkový vůz a jeden blíže nespecifikovaný model nového typu. Zároveň s tím vším chce automobilka dosáhnout a udržet desetiprocentní operační marži.

V lednu Hyundai a Kia oznámily, že v letošním roce očekávají dohromady nárůst prodeje svých aut po celém světě o 12,1 procenta. Loni prodaly 6,92 milionu vozů, prodej byl ale kvůli nedostatku čipů čtyři procenta pod plánem.

V dalším dříve publikovaném rozhovoru automobilka ústy generálního ředitele Jae Hoona Changa odmítla slíbit komerční nasazení baterií s pevným elektrolytem do roku 2030, jak učinili někteří jiní výrobci. V současnosti se ve spolupráci s jihokorejskými partnery soustředí na další generaci lithium-iontových a lithium-kovových baterií.

Související články

Výběr článků

Načítám