Článek
Zvenčí není u Ioniqu 5 moc co představovat, hranatý hatchback s velkým rozvorem náprav jsme si mohli už do detailu prohlédnout včetně kostičkových zadních světel. Je škoda, že jako obrysovka nesvítí celý panel, ale chápu potřebu světelného podpisu v podobě dvou obdélníků, které se opakují i vpředu. Kostička a s ní související obdélník byly zvoleny, protože takovým znakem v korejštině začíná slovo „budoucnost“.
Hyundai představuje Ioniq 5, hranatý hatchback s rychlým dobíjením
Zajímavým detailem při prezentaci je welcome drink v podobě pomerančového džusu, který vznikl v odšťavňovači poháněného elektřinou z baterie ioniqu. Pomiňme, že pomeranče by se daly vymačkávat i ručně, tedy bez použití elektřiny z uhelné elektrárny uložené v baterii plné lithia a kobaltu, a všimněme si téhle schopnosti auta.
Třebaže v Asii je to běžnější, Ioniq 5 je snad jediné auto na evropském trhu, které může fungovat jako velká powerbanka nejen pro váš mobil, ale i pro ledničku, když třeba delší dobu nejde proud.
Ovšem jakkoliv je Ioniq 5 zvenčí zajímavý, při statické prezentaci, kdy nemůžeme vyzkoušet jízdní vlastnosti, boduje hlavně svým interiérem. Ten byl dle automobilky navrhován „architektonickým“ přístupem a výsledkem je mimo jiné striktně horizontální palubní deska, která má působit jako kus moderního nábytku.
Doplňuje ji dvojice displejů – také horizontálních, u které si můžete vybrat, zda bude dominovat bílá barva nebo naopak černá, podobně jako na některých smartphonech.
Nechybí dedikovaný panel ovládání klimatizace a topení, které je, jak se na takhle drahý elektromobil sluší, opatřené tepelným čerpadlem. Panel je dotykový; jak příjemně se bude používat za jízdy, se dozvím, až se svezu, ale zatím je všechno v pořádku. Obecně cokoliv, na co sáhnu, působí bytelně a prstům příjemně včetně kompletně nových páček pod volantem.
Přibyla tu třetí, která slouží k ovládání převodovky; středový tunel zmizel. Byl nahrazen posuvnou konzolí s ohromným, ale otevřeným odkládacím prostorem – dle automobilky jako dělaným na kabelku či jinou příruční tašku – pod sklopnou loketní opěrkou. Tento prostor ale není uzavřený; skrýt očím lupičů je možné jen drobnosti v loketní opěrce či v šuplíku (sic) před spolujezdcem.
Za zmínku stojí ještě volant se čtyřmi kostičkami místo loga značky – řidič podle automobilky ví, co řídí, a nepotřebuje na volantu logo – a můžeme se podívat na to nejzajímavější, a sice sedačky.
Sedám nejdřív dozadu. Ioniq 5 má rozvor náprav rovné tři metry, takže tady je spousta prostoru. Zadní sedačky jsou samozřejmě vyhřívané a také elektricky posuvné, a to v docela velkém rozsahu a se sklopnými opěradly. Relativně malý zavazadelník tak jde o dost zvětšit, pokud nepotřebujete hodně místa na sedačkách.
Skutečné eso v rukávu však mají přední křesla. Je možné je sklopit jako lehátko a vyklopit i podpěru lýtek. Ne že by tak někdo měl řídit, ono to ani dost dobře nejde, nebo cestovat – tahle možnost tu je pro odpočinek či zdřímnutí například u dobíjecí stanice. Sedačky jsou jinak velmi pohodlné, všemožně elektricky nastavitelné, vyhřívané i ventilované.
Užitečná může být „velká“ zásuvka pod zadní lavicí, takže klidně můžete za jízdy nabíjet i notebook. Za zmínku stojí head-up displej s rozšířenou realitou nebo fakt, že Hyundai – jak ostatně ukázal i u některých dalších modelů – umí udělat interiér celý světlý, ne si na to jen hrát různě barevným čalouněním. Něco takového bývá výsada až těch nejdražších aut.
V rámci snahy o udržitelnou ekonomiku je část interiéru vyrobená z recyklovaných PET lahví, používá se také biopolyetylen či v některých variantách čalounění sedaček s 30% obsahem přírodní vlny. To znamená nižší emise CO2 při výrobě. A kůže v nejvyšších verzích – pravá, nikoli „ekologická“, tedy koženka – je zpracovávána za pomoci rostlinných olejů.
Na některých částech výplní dveří automobilka používá materiál zvaný Paperette, který je plastem, ale texturou je blízký látce. Není v místech, kde by na něj člověk běžně sahal – na svislých panelech kolem reproduktorů – ale je na omak velmi příjemný. Hlavně je ale nekonečněkrát recyklovatelný.
Přední světlomety podle automobilky nenabízejí nic na způsob mlhových světel či světel do špatného počasí nebo technologie LED Matrix s vykrýváním okolního provozu. Už v základní výbavě jsou nicméně kompletně LEDková – až na přední blinkr, který je standardně žárovkový. Takto hezky hranatý v hlavních lampách je až za příplatek. A třebaže absence matrixů zamrzí, světla to mohou i tak spravit svými výkony v noci, takže ještě nesuďme.
Konečně stojí za zmínku technický základ ioniqu, platforma e-GMP, která pracuje s 800V architekturou a umožňuje tak rychlonabíjení až 350 kilowatty. To znamená, že z 10 na 80 % se u stojanu Ionity – žádný jiný v Česku zatím takový výkon nenabízí – dobije za 18 minut. A za možnost takto rychlého nabíjení se nepřiplácí, je ve standardní nabídce, na rozdíl od konkurentů z koncernu Volkswagen.
Elektrický crossover Hyundai Ioniq 5 má ceny pro český trh
Na zjištění, jak se s Ioniqem 5 jezdí, si zatím budeme muset počkat, ale úžasný interiér mu dává dobré šance na vysoké hodnocení v týdenním testu.