Hlavní obsah

Hyundai Ioniq 5 naživo: Obří hatchback s obývákem uvnitř

Několik měsíců po internetovém odhalení nám automobilka Hyundai představila nový elektromobil Ioniq 5 naživo, byť prozatím jen staticky. Už z prvních dojmů se ale těším, až ho budu moci vyzkoušet i na silnici.

Hyundai Ioniq 5Video: Hyundai

Článek

Zvenčí není u Ioniqu 5 moc co představovat, hranatý hatchback s velkým rozvorem náprav jsme si mohli už do detailu prohlédnout včetně kostičkových zadních světel. Je škoda, že jako obrysovka nesvítí celý panel, ale chápu potřebu světelného podpisu v podobě dvou obdélníků, které se opakují i vpředu. Kostička a s ní související obdélník byly zvoleny, protože takovým znakem v korejštině začíná slovo „budoucnost“.

Hyundai představuje Ioniq 5, hranatý hatchback s rychlým dobíjením

AutoMoto

Zajímavým detailem při prezentaci je welcome drink v podobě pomerančového džusu, který vznikl v odšťavňovači poháněného elektřinou z baterie ioniqu. Pomiňme, že pomeranče by se daly vymačkávat i ručně, tedy bez použití elektřiny z uhelné elektrárny uložené v baterii plné lithia a kobaltu, a všimněme si téhle schopnosti auta.

Třebaže v Asii je to běžnější, Ioniq 5 je snad jediné auto na evropském trhu, které může fungovat jako velká powerbanka nejen pro váš mobil, ale i pro ledničku, když třeba delší dobu nejde proud.

Foto: Hyundai

Hyundai Ioniq 5 naživo

Ovšem jakkoliv je Ioniq 5 zvenčí zajímavý, při statické prezentaci, kdy nemůžeme vyzkoušet jízdní vlastnosti, boduje hlavně svým interiérem. Ten byl dle automobilky navrhován „architektonickým“ přístupem a výsledkem je mimo jiné striktně horizontální palubní deska, která má působit jako kus moderního nábytku.

Doplňuje ji dvojice displejů – také horizontálních, u které si můžete vybrat, zda bude dominovat bílá barva nebo naopak černá, podobně jako na některých smartphonech.

Foto: Hyundai

Neděste se noční jízdy s bílou plochou před sebou, displeje se dají přepnout do tmavého režimu.

Nechybí dedikovaný panel ovládání klimatizace a topení, které je, jak se na takhle drahý elektromobil sluší, opatřené tepelným čerpadlem. Panel je dotykový; jak příjemně se bude používat za jízdy, se dozvím, až se svezu, ale zatím je všechno v pořádku. Obecně cokoliv, na co sáhnu, působí bytelně a prstům příjemně včetně kompletně nových páček pod volantem.

Foto: Hyundai

Design interiéru byl inspirován moderním nábytkem.

Přibyla tu třetí, která slouží k ovládání převodovky; středový tunel zmizel. Byl nahrazen posuvnou konzolí s ohromným, ale otevřeným odkládacím prostorem – dle automobilky jako dělaným na kabelku či jinou příruční tašku – pod sklopnou loketní opěrkou. Tento prostor ale není uzavřený; skrýt očím lupičů je možné jen drobnosti v loketní opěrce či v šuplíku (sic) před spolujezdcem.

Za zmínku stojí ještě volant se čtyřmi kostičkami místo loga značky – řidič podle automobilky ví, co řídí, a nepotřebuje na volantu logo – a můžeme se podívat na to nejzajímavější, a sice sedačky.

Foto: Hyundai

Vzadu je místa habaděj a lavice je odděleně elektricky posuvná v poměrně širokém rozsahu.

Sedám nejdřív dozadu. Ioniq 5 má rozvor náprav rovné tři metry, takže tady je spousta prostoru. Zadní sedačky jsou samozřejmě vyhřívané a také elektricky posuvné, a to v docela velkém rozsahu a se sklopnými opěradly. Relativně malý zavazadelník tak jde o dost zvětšit, pokud nepotřebujete hodně místa na sedačkách.

Skutečné eso v rukávu však mají přední křesla. Je možné je sklopit jako lehátko a vyklopit i podpěru lýtek. Ne že by tak někdo měl řídit, ono to ani dost dobře nejde, nebo cestovat – tahle možnost tu je pro odpočinek či zdřímnutí například u dobíjecí stanice. Sedačky jsou jinak velmi pohodlné, všemožně elektricky nastavitelné, vyhřívané i ventilované.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Přední sedačky lze sklopit až skoro do lůžkové úpravy, nesedí-li nikdo vzadu. Můžete si tak zdřímnout při nabíjení. Auto ale nemá vestavěný budík, který by zazvonil, když je baterie nabitá.

Užitečná může být „velká“ zásuvka pod zadní lavicí, takže klidně můžete za jízdy nabíjet i notebook. Za zmínku stojí head-up displej s rozšířenou realitou nebo fakt, že Hyundai – jak ostatně ukázal i u některých dalších modelů – umí udělat interiér celý světlý, ne si na to jen hrát různě barevným čalouněním. Něco takového bývá výsada až těch nejdražších aut.

V rámci snahy o udržitelnou ekonomiku je část interiéru vyrobená z recyklovaných PET lahví, používá se také biopolyetylen či v některých variantách čalounění sedaček s 30% obsahem přírodní vlny. To znamená nižší emise CO2 při výrobě. A kůže v nejvyšších verzích – pravá, nikoli „ekologická“, tedy koženka – je zpracovávána za pomoci rostlinných olejů.

Foto: Hyundai

Panel klimatizace je dotykový, nad ním jsou tlačítka včetně programovatelné hvězdičky, která je v mých očích obrovskou konkurenční výhodou.

Na některých částech výplní dveří automobilka používá materiál zvaný Paperette, který je plastem, ale texturou je blízký látce. Není v místech, kde by na něj člověk běžně sahal – na svislých panelech kolem reproduktorů – ale je na omak velmi příjemný. Hlavně je ale nekonečněkrát recyklovatelný.

Foto: Hyundai

Hranatý světelný podpis je znát na obou koncích auta a s lepšími full-LED světlomety i při blikání. V základu jsou blinkry žárovkové v předním nárazníku.

Přední světlomety podle automobilky nenabízejí nic na způsob mlhových světel či světel do špatného počasí nebo technologie LED Matrix s vykrýváním okolního provozu. Už v základní výbavě jsou nicméně kompletně LEDková – až na přední blinkr, který je standardně žárovkový. Takto hezky hranatý v hlavních lampách je až za příplatek. A třebaže absence matrixů zamrzí, světla to mohou i tak spravit svými výkony v noci, takže ještě nesuďme.

Konečně stojí za zmínku technický základ ioniqu, platforma e-GMP, která pracuje s 800V architekturou a umožňuje tak rychlonabíjení až 350 kilowatty. To znamená, že z 10 na 80 % se u stojanu Ionity – žádný jiný v Česku zatím takový výkon nenabízí – dobije za 18 minut. A za možnost takto rychlého nabíjení se nepřiplácí, je ve standardní nabídce, na rozdíl od konkurentů z koncernu Volkswagen.

Elektrický crossover Hyundai Ioniq 5 má ceny pro český trh

AutoMoto

Na zjištění, jak se s Ioniqem 5 jezdí, si zatím budeme muset počkat, ale úžasný interiér mu dává dobré šance na vysoké hodnocení v týdenním testu.

Související články

Výběr článků

Načítám