Článek
Že se koncept automobilky Hyundai pro veletrh CES v Las Vegas, který začíná v úterý, bude jmenovat Elevate a že to bude v podstatě chodící auto, jsme věděli - nebo přinejmenším tušili - už před několika dny, kdy automobilka ukázala první obrázek. [celá zpráva]
A právě tak automobilka svůj koncept prezentuje - jako vůz, který záchranářům pomůže překonat terénní překážky vzniklé při přírodních katastrofách. Elevate je firmou označené jako UMV, Ultimate Mobility Vehicle, tedy vozidlo maximální mobility. Hledáte-li český výraz, použijme „všudychod”, spojovaný většinou s různými offroady ruské výroby.
„Když udeří zemětřesení nebo tsunami, současná záchranná vozidla můžou dovézt pomoc a záchranáře jen k okraji zasažené plochy. Zbytek je třeba dojít pěšky. Elevate však může přijet a šplhat přes haraburdí naplavené povodní anebo rozbitý beton,” vysvětluje John Suh, viceprezident značky.
Jezdí jako auto, chodí jako savec či plaz
Stroj může jezdit jako auto, a to ať už s karoserií nízko nad asfaltem nebo vztyčenou na nohách, a dokáže chodit jako savec či jako plaz; to nejlépe ukáže video nahoře. Zvládne vyšplhat na 152 cm vysokou zeď, překročit stejně širokou díru a roztáhnout nohy s koly na až 457 cm.
To vše za současného udržení karoserie nehybné, takže když je uvnitř zraněný člověk a lékař, který ho ošetřuje, Elevate je nenatřásá. Dalším plusem budiž, že nosítka se dovnitř dají strčit ze všech čtyř stran.
Elevate může sloužit i vozíčkářům v místech, kde pro ně není rampa či plošina. Umí vystoupat po schodech, srovnat se do vodorovné polohy, a tak umožnit člověku snadno najet dovnitř. Nepřekvapí ho ani bohatá sněhová nadílka, prostě se zvedne a místo jízdy závějemi projde.
Když má jezdit po silnici, sklopí nohy a odpojí přívod elektřiny do kloubů, aby šetřilo baterii. Využívá pak pasivní odpružení, stejně jako každé běžné auto dneška, a prý zvládá dosahovat i dálničních rychlostí.
Ovšem, jak jste si jistě všimli, Elevate samotné zatím existuje pouze na ilustracích, nikoliv v reálné podobě. Nebyl oznámen výkon elektromotorů - v každém kole je jeden - ani kapacita baterie. A už vůbec ne, jak se řídí, jestli volantem nebo třeba pákami jako rolba, anebo jestli má být autonomní.
Zatím se sám hýbe jen model
Hyundai na veletrhu CES představilo Elevate ve formě modelu. Ukázalo na něm možnost odejmutí kapsle z platformy s nohama. To znamená další velkou výhodu - je možné vymyslet téměř jakoukoliv nástavbu.
Vlastní silou se však hýbal jen malý robůtek, a to navíc poměrně vratce, jak také ukázalo video. Robůtek však má proporce a princip funkce nohou stejné, jako ilustrovaný stroj. Na otázky, kdy se můžeme dočkat prvních funkčních prototypů, či dokonce, kdy, a zda vůbec, by se mohl Elevate začít prodávat, je zatím příliš brzy.