Článek
Sněhové řetězy jsou skvělý pomocník v horských oblastech, kde umožňují dostat se bezpečně do cílové destinace i na zamrzlých a zasněžených silnicích. Jejich nasazování a sundávání je však náročný a zdlouhavý proces, při kterém se řidič často i umaže.
Řešením by mohla být nová technologie sněhových řetězů integrovaných přímo do kola a pneumatiky, kterou nyní představily značky Hyundai a Kia. Systém pracuje s tzv. slitinou s tvarovou pamětí (SMA), která se aktivuje signálem elektrickým proudem, a dokáže tak měnit tvar.
Technologie kola se zabudovanými sněhovými řetězy se skládá ze samotného kola a pneumatik, které mají speciální radiální drážky, do kterých je zapuštěn speciální drát, vyrobený ze zmiňované slitiny s tvarovou pamětí a propojený přímo s kolem, kde je technologie ovládající integrované řetězy.
Za běžné jízdy do slitiny neproudí elektrický proud, takže je „stažená“, má tvar písmene L a nijak se nedotýká vozovky. Jakmile řidič funkci sněhových řetězů aktivuje, začne být slitina pod proudem, její tvar se změní na písmeno J a dostane se tak do kontaktu s vozovkou. Tím se zlepší záběr kol i ovladatelnost a bezpečnost vozidla.
Dráty vyrobené z této slitiny navíc mohou fungovat i jako ukazatel opotřebení pneumatiky. Jakmile se pneumatika ojede do úrovně, kdy už se dráty začnou dotýkat vozovky, řidič pozná, že je nejvyšší čas na její výměnu.
„Tato inovace, která se, doufejme, jednou objeví i ve vozech Hyundai a Kia, odráží náš závazek přeměnit vyspělé technologie v reálná řešení, z nichž budou mít zákazníci prospěch,“ řekl Joon Mo Park, vedoucí týmu vývoje vyspělých podvozků.
Technologie už je patentově chráněná a Kia zvažuje její masovou produkci. K té by ovšem mělo dojít až v momentě, kdy bude vývoj technologie zcela dokončen a speciální pneumatiky projdou testem životnosti i výkonů.