Článek
Moment cenové rovnosti hybridních a ryze spalovacích aut je u Nissanu vzdálen pouhé tři roky. Alespoň tak zní plán automobilky, jehož klíčovou součástí je sdílení komponent napříč typy pohonů a s tím snížení výrobních nákladů. Informuje o něm britský web Autocar.
Nissan změnil vývojový proces takovým způsobem, že bude mít pakety „X v 1“ pro různé systémy. Pro pohon elektromobilů to bude „3 v 1“, tedy invertor, elektromotor a reduktor, u hybridů to bude „5 v 1“, protože přibude spalovací motor a generátor elektrické energie. Systém označený e-Power, který automobilka používá pro své hybridy, nemá žádnou převodovku ani spojku, která by dokázala propojit spalovací motor přímo s koly.
Díky tomu budou moci klíčové součástky různých pohonných ústrojí sjíždět ze stejné výrobní linky. Následně se budou kompletovat podle toho, do jakého auta mají přijít. To má ušetřit zhruba 30 % nákladů na vývoj a výrobu.
Nissan slibuje baterie s pevným elektrolytem v roce 2028, do Euro 7 investovat nechce
Nissan tak chce dosáhnout toho, aby okolo roku 2026 byly konvenční vozy a hybridy e-Power na stejné cenové úrovni v rámci jednotlivých modelů. Neupřesnil nicméně, jak velkou roli, pokud nějakou, má ve vyrovnání hrát růst ceny konvenčních provedení.
Pro ilustraci, dnes stojí qashqai se spalovacím motorem, pohonem předních kol a bezestupňovou převodovkou ve výbavě Tekna 970 tisíc korun, stejná výbava s ústrojím e-Power přijde na 1,08 milionu korun - rozdíl je 110 tisíc. V případě většího X-Trailu je ve srovnatelných provedeních rozdíl 120 tisíc korun.
Automobilka také nehovořila o tom, jestli se novinky ve vývojovém a výrobním procesu nějak dotknou cen elektromobilů, jako je ariya nebo leaf. Právě u bateriových elektromobilů je totiž vysoká pořizovací cena jednou z hlavních bariér masového rozšíření a proponenti elektrické mobility už léta slibují, že ke srovnání brzy dojde.