Hlavní obsah

Hybridy a elektromobily do terénu. Jeep ukázal koncepty na Velikonoční safari

Ze sedmi konceptů, které Jeep odhalil pro své tradiční Velikonoční safari, má většina buď hybridní, nebo elektrický pohon. Nechybí však minimálně jeden osmiválec.

Easter Jeep Safari 2023Video: Jeep

Článek

Každoroční tradice americké automobilky Jeep odhalit na Velikonoce skupinu konceptů a prototypů zaměřených na jízdu v terénu, pokračuje i v roce 2023. Jako v posledních letech, i tentokrát firma ukázala elektrická a hybridní auta, ovšem nechybí ani stroj s poctivým osmiválcem.

Začněme tedy právě od něj. Jmenuje se Scrambler 392 a číslo v jeho názvu neodkazuje na nic jiného než objem jeho motoru v kubických palcích. Pohání ho 6,4l osmiválec Hemi o 476 koních. Vůz je dvoumístným pick-upem, ovšem vznikl na základech pětidveřového wrangleru 392.

Dveře mu však chybí a místo zadních sedaček nabídne korbu, k níž je přístup skrz zadní čelo z gladiatoru. Zajímavostí je vzduchový podvozek, který oproti standardnímu vozu znamená zvýšení světlé výšky o 38-140 mm a 40″ terénní pneumatiky.

Velikonoční koncepty Jeepu oslavují výročí a vyzdvihují elektrický pohon

AutoMoto

Tvarem karoserie velmi podobný je Wrangler Magneto 3.0, který je další evolucí magneta z loňského roku. Jezdí, jak jinak, na elektřinu a jeho elektromotor spolupracuje s manuální převodovkou, přídavnou převodovkou s redukcí a klasickým vedením síly na kola pomocí kardanových hřídelí a tuhých náprav.

Změny pro letošní rok zahrnují kromě upraveného laku také možnost volby mezi dvěma stupni výkonu - standardním o 289 koních a 370 N.m, a maximálním o 659 koních a 1220 N.m. Také má 40″ pneumatiky a při zařazení redukčního převodu i režim pro sjíždění prudkých kopců, kdy vůz ovládáte pomocí jednoho pedálu.

Dalším strojem je Cherokee 4×e, který je restomodem vozu z roku 1978. Zvenčí vypadá velmi podobně veteránu, ovšem v útrobách pracuje pohonné ústrojí z wrangleru 4×e. To znamená plug-in hybrid kombinující zážehový čtyřválec s elektromotorem a baterií o kapacitě 17,3 kWh. Celkový výkon je 380 koní a točivý moment 637 N.m.

Karoserie pochází z původního cherokee gen. SJ, a aby mohla být zkombinována s moderním wranglerem, prošla širokou škálou úprav. Vůz dostal „retro“ žlutý lak s oranžovými linkami a 37″ terénní pneumatiky.

Modrý Wrangler Rubicon 4×e Departure dostal řadu úprav směrem k co nejlepšímu použití v létě, pokud vám nevadí, že vás nic nebude chránit před blátem. K nejvýraznějším patří trubkové rámy místo dveří a zadního čela, které nese rezervní kolo s 37″ pneumatikou.

Chybí střecha, naopak navíc tu jsou přídavná světla na rámu čelního skla a ochranný rám přídě. Za zmínku stojí také odpružení značky Bilstein, které přináší i pěticentimetrové zvýšení světlé výšky.

Růžový Wrangler Rubicon 4×e svým názvem vypadá jako vůz, který je běžně k mání, a vyjma 37″ pneumatik a navijáku to je skoro sériové auto. Jeho nejzajímavějším prvkem je právě barva s názvem Tuscadero a stejné vzduchové odpružení, jako má Scrambler 392.

Pokračujme zeleným Gladiatorem Rubicon Sideburn, který má vpředu ochranný rám a přídavná světla jako departure, ovšem jeho nejzajímavější změnou je oplastovaná korba s rámem z karbonu a oceli a konzolí pro rezervní kolo.

V jejích bočnicích jsou připravené niky pro kanystry na vodu a za povšimnutí stojí také „polodveře“ místo klasických s okny. Podvozek je přizvednutý o 5 cm a vůz jezdí na 37″ pneumatikách.

A konečně, Grand Wagoneer Overland. Je nejrozměrnější a nejkomfortnější ze všech konceptů, nabízí i prostorný střešní stan se solárními panely. Navíc se do něj dá vlézt přímo z auta skrz průlez ve střeše vozu.

Místo třetí řady sedadel tu jsou sedací vaky, příď dostala naviják a přídavné světlomety, vůz je o 38 mm přizvednutý a samozřejmě tu jsou i terénní pneumatiky, tentokrát o průměru 35 palců.

Evropským autem roku 2023 je Jeep Avenger

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám