Článek
Každoroční tradice americké automobilky Jeep odhalit na Velikonoce skupinu konceptů a prototypů zaměřených na jízdu v terénu, pokračuje i v roce 2023. Jako v posledních letech, i tentokrát firma ukázala elektrická a hybridní auta, ovšem nechybí ani stroj s poctivým osmiválcem.
Začněme tedy právě od něj. Jmenuje se Scrambler 392 a číslo v jeho názvu neodkazuje na nic jiného než objem jeho motoru v kubických palcích. Pohání ho 6,4l osmiválec Hemi o 476 koních. Vůz je dvoumístným pick-upem, ovšem vznikl na základech pětidveřového wrangleru 392.
Dveře mu však chybí a místo zadních sedaček nabídne korbu, k níž je přístup skrz zadní čelo z gladiatoru. Zajímavostí je vzduchový podvozek, který oproti standardnímu vozu znamená zvýšení světlé výšky o 38-140 mm a 40″ terénní pneumatiky.
Velikonoční koncepty Jeepu oslavují výročí a vyzdvihují elektrický pohon
Tvarem karoserie velmi podobný je Wrangler Magneto 3.0, který je další evolucí magneta z loňského roku. Jezdí, jak jinak, na elektřinu a jeho elektromotor spolupracuje s manuální převodovkou, přídavnou převodovkou s redukcí a klasickým vedením síly na kola pomocí kardanových hřídelí a tuhých náprav.
Změny pro letošní rok zahrnují kromě upraveného laku také možnost volby mezi dvěma stupni výkonu - standardním o 289 koních a 370 N.m, a maximálním o 659 koních a 1220 N.m. Také má 40″ pneumatiky a při zařazení redukčního převodu i režim pro sjíždění prudkých kopců, kdy vůz ovládáte pomocí jednoho pedálu.
Dalším strojem je Cherokee 4×e, který je restomodem vozu z roku 1978. Zvenčí vypadá velmi podobně veteránu, ovšem v útrobách pracuje pohonné ústrojí z wrangleru 4×e. To znamená plug-in hybrid kombinující zážehový čtyřválec s elektromotorem a baterií o kapacitě 17,3 kWh. Celkový výkon je 380 koní a točivý moment 637 N.m.
Karoserie pochází z původního cherokee gen. SJ, a aby mohla být zkombinována s moderním wranglerem, prošla širokou škálou úprav. Vůz dostal „retro“ žlutý lak s oranžovými linkami a 37″ terénní pneumatiky.
Modrý Wrangler Rubicon 4×e Departure dostal řadu úprav směrem k co nejlepšímu použití v létě, pokud vám nevadí, že vás nic nebude chránit před blátem. K nejvýraznějším patří trubkové rámy místo dveří a zadního čela, které nese rezervní kolo s 37″ pneumatikou.
Chybí střecha, naopak navíc tu jsou přídavná světla na rámu čelního skla a ochranný rám přídě. Za zmínku stojí také odpružení značky Bilstein, které přináší i pěticentimetrové zvýšení světlé výšky.
Růžový Wrangler Rubicon 4×e svým názvem vypadá jako vůz, který je běžně k mání, a vyjma 37″ pneumatik a navijáku to je skoro sériové auto. Jeho nejzajímavějším prvkem je právě barva s názvem Tuscadero a stejné vzduchové odpružení, jako má Scrambler 392.
Pokračujme zeleným Gladiatorem Rubicon Sideburn, který má vpředu ochranný rám a přídavná světla jako departure, ovšem jeho nejzajímavější změnou je oplastovaná korba s rámem z karbonu a oceli a konzolí pro rezervní kolo.
V jejích bočnicích jsou připravené niky pro kanystry na vodu a za povšimnutí stojí také „polodveře“ místo klasických s okny. Podvozek je přizvednutý o 5 cm a vůz jezdí na 37″ pneumatikách.
A konečně, Grand Wagoneer Overland. Je nejrozměrnější a nejkomfortnější ze všech konceptů, nabízí i prostorný střešní stan se solárními panely. Navíc se do něj dá vlézt přímo z auta skrz průlez ve střeše vozu.
Místo třetí řady sedadel tu jsou sedací vaky, příď dostala naviják a přídavné světlomety, vůz je o 38 mm přizvednutý a samozřejmě tu jsou i terénní pneumatiky, tentokrát o průměru 35 palců.