Článek
Rumunská automobilka Dacia ohlásila příchod hybridního joggeru už dříve, stejně jako to, že se vůz objeví na pařížském autosalonu. Až nyní se ale na něj může podívat celý svět - představila ho i online včetně spotřeby a první cenovky.
Začneme-li zvenčí, není tu nic moc nového - kromě nového loga značky, které ale všechny modely dostaly už dříve, přibyly jen znáčky „Hybrid“. V interiéru však jedna zásadní změna je, a sice 7″ displej místo klasických analogových budíků, které mají ostatní verze tohoto MPV.
Dobrou zprávou budiž, že navzdory umístění baterie pod podlahou zavazadelníku je stále možnost mít hybridní jogger i se sedmi sedačkami.
To hlavní u novinky je pod kapotou, kde trůní full hybridní ústrojí E-Tech od Renaultu. Jeho základem je čtyřválec o objemu 1,6 litru, který je spojen s tzv. multimódovou automatickou převodovkou bez klasické třecí spojky či hydrodynamického měniče točivého momentu. Na tu jsou navázány dva elektromotory - hlavní hnací a druhý, menší, pomocný, který slouží ke srovnání otáček jednotlivých ozubených kol.
Jak to celé funguje, jsme přiblížili už v článku o první jízdě hybridními renaulty. Převodovka má dva rychlostní stupně pro 50k elektromotor a čtyři, delší, pro 90k spalovací motor. Vůz se vždy rozjíždí na elektřinu, takže dojem z jízdy - alespoň u tehdy zkoušeného clia - je velmi podobný elektromobilu, spalovací motor pracuje až ve vyšších rychlostech.
Navzdory poměrně malé kapacitě i napětí baterie - 1,2 kWh a 230 V - je podle automobilky výsledkem, že po městě vůz jezdí z 80 % na elektřinu. A spotřeba paliva je proti konvenčnímu ústrojí ve městě o 40 % nižší.
Dacia neuvádí konkrétní čísla spotřeby, ale emise CO2 jsou od 108 g/km, z čehož můžeme vypočíst průměrnou spotřebu benzínu 4,6 l/100 km. Zdali to je kombinovaná hodnota, není zatím jasné. Dojezd na jednu nádrž má být až 900 km a výkon ústrojí je nasnadě z označení - 140 koní.
První cena, kterou automobilka zveřejnila, platí pro Francii - pětimístný hybridní jogger tam přijde nejméně na 24 600 eur (596 tisíc korun). Je to významně víc, než stojí základní konvenční varianta - ta tam přijde na 16 990 eur (411 tisíc korun), ale vyšší cena hybridu proti verzi se spalovacím motorem je pochopitelná.