Hlavní obsah

Hrdinský pick-up utáhl kamion se dvěma plnými návěsy. Uvolnil křižovatku

Tahat na laně auto, které je významně těžší než to vaše, většinou nebývá dobrý nápad. Thomas Fraser z Britské Kolumbie tak ale dostal z nesnází kamion se dvěma návěsy plnými dřeva.

Foto: Dodge

Dodge Ram 3500 z let 2006–2008

Článek

Sem tam se objeví video, jak osobní auto či SUV pomůže kamionu v zimě z nesnází. Na kluzkém povrchu totiž stačí často trošku pomoci, aby tahač dokázal vyjet kopec – zachránce netáhne celou váhu kamionu sám.

Na křižovatce ve Williams Lake v kanadské Britské Kolumbii to ovšem 10. července bylo trochu jinak. Video z incidentu ukazuje pick-up Dodge Ram, kterak táhne kamion se dvěma návěsy plnými dřeva. Asfalt byl suchý, nedostatek trakce tahače tu problémem být nemohl, takže to kolektivní vědomí uživatelů internetu odhadlo na poruchu. A tedy na fakt, že „ramka” táhla celou váhu kamionu.

V případě této konfigurace je v Britské Kolumbii povolena hmotnost soupravy až 140 tisíc liber, tedy 63,5 tuny. Kolik vážil tenhle konkrétní kamion, není známo, ale soupravy přepravující dřevo většinou patří k tomu nejtěžšímu, co na silnici běžně lze potkat.

Proto se vyrojily pochybnosti, jestli by pick-up – sice velký, ale pořád jen pick-up – takový kolos utáhl. Článek na webu Motor1.com, který o incidentu hovořil, se ale dostal až k Thomasi Fraserovi, hrdinovi ve videu – a ten webu potvrdil, že to je skutečně tak, že kamion odtáhl z křižovatky.

Co s hořícím elektromobilem v podzemních garážích? Olomoučtí hasiči mají unikátní řešení

AutoMoto

Jeho pick-up je Dodge Ram 3500 modelového roku 2007 s 5,9l řadovým vznětovým šestiválcem Cummins a manuální převodovkou. Motor není upravený, takže dává 330 koní a 827 N.m. To není málo, ale rozhodně to není dost na běžné tahání šedesáti tun.

Podle Frasera kamion téměř přišel o spojku ještě v lese a když se blížil ke křižovatce ve videu, porouchal se také posilovač řízení. A spojka odešla definitivně, takže když tahač zastavil, zasekl se zařazený převod a nebylo možné nastartovat. „Popotáhl jsem ho, aby mohl vyřadit a nastartovat, ale pak se nepodařilo zařadit,” uvedl Fraser.

Po pár pokusech bylo jasné, že tahač vlastní silou nikam dál nepojede. Fraser ho tedy dle vlastních slov odtáhl asi kilometr a půl do místa, kde bylo bezpečné a pro plynulost dopravy neškodné zůstat stát.

Lexus uvízl na obrubníku, Američanka však boj s betonem nevzdala

AutoMoto

Kouř, který ve videu z Fraserova pick-upu vychází, pochází od spojky. „Původně jsem ho chtěl táhnout na vysoký převod, což byla hloupost, ale kvůli vzrušení jsem nemyslel jasně,” uvádí. Pak ale zařadil redukci, čímž zásadně zvýšil točivý moment na kolech a kamion se dal do pohybu.

„Je možné, že budu muset vyměnit spojku dřív, než jsem očekával, ale co se dá dělat,” dodává s tím, že nechtěl být hrdinou, jen byl vychován k tomu, aby lidem pomáhal, a byl ve správnou dobu na správném místě.

Mohl při tomhle kousku své auto zničit? Ano, samozřejmě – mohl spálit spojku, mohlo dojít k poškození převodovky nebo ke zlomení poloosy, přece jen je to 14 let staré auto. Jenže nic z toho se nestalo a hrdinná „ramka” jezdí vesele dál.

Související články

Výběr článků

Načítám