Hlavní obsah

Hranice 50 tisíc nedodělaných škodovek ohrožuje cash flow, říká předseda podnikové rady

Škoda Auto bojuje s nedostatkem čipů, které jsou potřeba v palubní elektronice vozů. Firma má maximální hranici 50 tisíc nedodělaných vozů, vyšší číslo by znamenalo problémy. Proto firma raději ruší směny.

Foto: Škoda Auto

Výroba Škody Fabia (Ilustrační foto)

Článek

Kvůli nedostatku čipů, s nimiž se potýkají všechny světové automobilky, nemůže automobilka Škoda řadu aut dokončit přímo na lince. Musí je tak skladovat nedokončená a čekat, až bude možné je dodělat. To ovšem nejde dělat donekonečna – více než 50 tisíc takto odložených aut by dle vyjádření předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka pro Hospodářské noviny ohrožovalo cash flow, tedy peněžní tok, a likviditu firmy.

„Můžeme skladovat cokoliv. Vždy si můžeme najmout polní parkoviště nebo pozemky leteckých klubů. Když překročíme hranici 50 000 vozů, tak to začíná narážet na naše cash flow a likviditu. Proto raději vypouštíme směny,” uvedl Povšík.

Škodovce se nakupily nedokončené octavie a fabie, čeká se na díly

AutoMoto

V současné chvíli má firma podle něj po 40 000 nedodělaných vozů. Když se začne počet nedodělaných aut blížit 50 tisícům, začne Škoda rušit směny. „A jelikož nic nevyrobíme, tak nenavyšujeme čísla. A mezitím odebíráme z paketu uložených vozů a doděláváme, co jde. Zatím jsme se nikdy ke kritické fázi 50 000 nepřiblížili,” řekl Povšík.

Krizovým modelem je podle něj Octavia. „Octavii obětováváme kvůli ostatním modelům, které musíme preferovat. Potřebujeme dostat na trh především enyaq jako naše prémiové a první plně elektrické auto s vysokou marží,” vysvětlil odborový předák. Přednost dostávají také například nové fabie a další vozy s vysokou marží, mezi něž kromě enyaqu patří kodiaq a superb. Kvůli problémům s čipy se může podle Povšíka výroba nového auta zpozdit až o 90 dnů.

Za volantem nové Škody Fabia: Nejmenší škodovka dospěla

Testy

Firmu nyní trápí především nedostatek čipů z Malajsie, v tamních továrnách je velké množství zaměstnanců s covidem-19 a v zemi je zavedený lockdown. Kvůli nedostatku čipů musela firma o týden prodloužit celozávodní dovolenou, kdy je zastavená výroba. „Výroba se naplno obnoví tuto neděli v deset hodin večer noční směnou. Tedy 34. pracovním týdnem se všechno rozjede. Je to především kvůli tomu, abychom si udělali pořádek a zjistili, jak se lidé vrátili do práce a kdo nepřijde,” vysvětlil Povšík.

V loňském roce firma kvůli lockdownu podle Povšíka vyrobila oproti plánům zhruba o 210 000 vozů méně. „Letos máme zatím zhruba 60 000 vozů minus – především kvůli nedostatku čipů. Určitě ale nedosáhneme tak vysokého výpadku jako loni. Kdybychom měli čipy, hladce překonáme všechny rekordy v historii společnosti Škoda Auto,” holedbal se Povšík.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

Související články

Výběr článků

Načítám