Článek
Horská služba bývala v českých horách spojována především s vozy Land Rover Defender, které v minulosti nahradily Nissan Patrol GR. Volba na Defender přitom padla především díky skvělému renomé, které si model během desetiletí vybudoval snad na všech kontinentech a v nejrůznějších rolích.
Výroba klasického Land Roveru Defender ale před lety skončila a stárnoucí vozy je potřeba nahradit novými, které udrží krok s horoslužebníky během jejich náročné služby v mnohdy špatně přístupném terénu. A adekvátních nástupců na trhu není mnoho.
Jedním z hrstky přežívajících pravověrných offroadů je Toyota Land Cruiser řady 70, s různými modifikacemi vyráběná již od roku 1984, která si podobně jako defender již vybudovala renomé pro svou robustnost, spolehlivost a terénní schopnosti. Horská služba už tyto vozy využívá ve všech sedmi oblastech ČR a do služby přibývají další.
Téměř čtyřicetiletá Toyota Land Cruiser prošla modernizací
Off-road centrum Dajbych 4×4 totiž letos v rámci každoroční obměny vozového parku dodalo horským záchranářům tři vozy Toyota Land Cruiser řady 70, které zamíří do Jeseníků a na Šumavu. Konkrétně na Šumavu zamířil jeden třídveřový model 78, zatímco v Jeseníkách mají dva nové pětidveřové modely 76.
Oba vozy s charakteristickým modro-bílým zbarvením prošly komplexní úpravou, která zvyšuje jejich praktičnost a rozšiřuje terénní schopnosti. Zvenčí si můžeme všimnout pevnostních nárazníků, navijáku, střešního nosiče, výstražných světel, přídavných světel, stupaček a v podbězích jsou pneumatiky Nokian s hroty.
Technika vozu byla vylepšena zesíleným pérováním zadní nápravy a diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou ARB. Toyoty jsou také vybaveny duálním bateriovým systémem, vnějším zdrojem napájení a nezávislým teplovodním topením.
V kabině jsou vyhřívaná sedadla s omyvatelnými potahy, LED interiérové osvětlení nebo radiostanice. V zadní části byla instalována odolnější podlaha s kolejnicovým systémem a vestavba pro uchycení záchranného prostředku a záchranného vybavení.
„Terénní vozidla jsou pořizována vždy obměnou za stávající techniku, která již svým nájezdem a opotřebovaností neodpovídá standardům nastaveným HS z hlediska 100% spolehlivosti při výkonu služby. Přestože naše technika je pečlivě udržována, nikdo neodvrátí stárnutí a v takové situaci by mohlo dojít k selhání v ten nejnevhodnější okamžik,“ cituje off-road centrum Dajbych 4×4 Václava Koubu z Horské služby.