Článek
Jako obvykle v poslední době je tokijský autosalon napěchovaný elektrickými novinkami. Např. ryze elektrická Mazda MX-30 vzbudila velký ohlas a kromě ní je důležitou novinkou také nová Honda Jazz. Na rozdíl od Mazdy je to ale hybrid.
Pouze hybrid, sluší se upřesnit. Na evropských trzích nemá být k mání v žádné jiné variantě. Automobilka chce do roku 2022 nabídnout elektrifikovanou variantu u všech svých modelů a přes následující tři roky má pustit do evropských vod šest elektrifikovaných modelů. Jazz je jedním z nich, elektromobil s jednoduchým jménem „e” je dalším.
Elektrifikovaná auta sjednotí pod značku e:Technology a Jazz má dostat označení e:HEV, které pod tuto značku spadá. Písmena HEV označují „Hybrid Electric Vehicle”, tedy česky „hybridní elektrické vozidlo”, pro tahle auta se používají už dlouho.
Nová Škoda Octavia? Údajný únik z konfigurátoru odhaluje vše
Automobilka zatím nezveřejnila žádná data o výkonu či spotřebě nového Jazzu, napsala jen, že vůz nabídne „výjimečnou kombinaci silné a nenucené jízdní dynamiky a působivé spotřeby paliva”. Hybridní systém byl pro Jazz vyvinut nově a značka u něj slibuje i dynamiku jako u bateriového elektromobilu, takže můžeme odhadovat, že elektromotor bude hrát prim. Takhle to je např. už u modelu CR-V.
Zvenčí evoluce, uvnitř spousta novinek
Karoserie Jazzu pro novou generaci prošla evolučními změnami, silueta je pořád podobná, ale prvky vypadají samozřejmě jinak, moderněji. Zejména zezadu trošku připomíná MPV, ostatně stejně jako dosud.
Za zmínku stojí upravené A-sloupky, které jsou nyní o polovinu tenčí, a z vozu tak má být lepší výhled. Jenže pořád jsou na každé straně auta dvě, takže jak to bude s výhledem ve skutečnosti, se přesvědčíme až osobně.
V kabině měli designéři snahu zachovat jednoduché a čisté linky jako zvenčí. Tomu napomáhá jednoduchý digitální přístrojový štít, který se vůbec neobtěžuje s nějakými kruhovými „budíky”.
Zajímavostí jsou nové přední sedačky, které mají větší šířkou a novou konstrukcí zmírnit únavu na dlouhých cestách. Zadní místa dostala systém „Magic Seats”, díky němuž lze vyklopit sedáky nahoru a převážet tu náklad. A pro převoz dlouhých předmětů lze sklopit i pravé přední opěradlo do roviny.
Novinkou v nabídce Jazzu bude mírně přizvednutá varianta Crosstar. Má být určena pro ty, kteří dávají přednost vizuálnímu stylu crossoverů, ale nabízí i skutečně užitečné změny. Kromě zatím neznámého zvýšení podvozku to je také čalounění sedaček odolné proti polití nebo integrované střešní ližiny.
Samozřejmostí jsou také pokročilé asistenční systémy, které nyní fungují lépe. Hlídač nepozorných chodců a cyklistů je rozpozná i ve tmě a pokusí se zabránit nehodě, dokonce dokáže i brzdit, když protijedoucí vozidlo vjede do jízdní dráhy Jazzu. V nabídce je i adaptivní tempomat s aktivním udržováním v jízdním pruhu, které fungují i v městských rychlostech.
Co zatím nebylo oznámeno, je kromě jízdních parametrů také cena. Nový Jazz se má v Evropě začít prodávat někdy v polovině roku 2020.