Článek
Nadšenci zachraňují šrot
„Příběh tohoto vozu je pro Brno velmi osobní. Vozil zde cestující v 80. a 90. letech minulého století, což si mnozí naši příznivci pamatují. Pak ho odkoupilo ukrajinské město Rovno. Nám se ho podařilo zachránit před sešrotováním a převézt zpátky v roce 2019. Jeho stav byl bohužel žalostný a daleko horší, než jsme očekávali. Přesto se nevzdáváme a v renovacích pokračujeme. Věřím, že se vynaložené úsilí vyplatí a výsledek potěší nejen nás, ale i Brňany a naše fanoušky, kteří se na dokončení oprav těší,“ uvedl k postupu rekonstrukce Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Trolejbus má za sebou generální opravu karoserie a přesunul se do lakovny. „Vůz má nyní základovou barvu a čeká ho zde ještě minimálně týden, kdy provedeme finální lakování všech částí karoserie. Vůz odsud vyjde ve svém původním červeno-krémovém designu. Celkem použijeme padesát kilo barvy,“ popsal Tomáš Kadlec, vedoucí ústředních dílen DPMB.
Díly vyráběné na koleně
Práce pak budou pokračovat ve vozovně Komín, kde do vozu instalují podlahu, provedou obložení boků a stropu, dělníky čeká i výroba a ukládání kabelových svazků a vybavování střechy. „Celkově je pro nás tato renovace extrémně náročná. Vzhledem k technickému stavu vozu jsme nuceni desítky součástek sami vyrábět nebo si je nechat vyrobit, což celý proces podstatně zdržuje,“ dodal Marian Čech, vedoucí technického provozu trolejbusů DPMB.
Rozšíří sbírku krasavců
Dopravní podnik předpokládá, že by se opravený trolejbus pod svým původním evidenčním číslem 3136 mohl do sbírky retro vozů již jako osmnáctý stroj zařadit na jaře příštího roku. Cestující bude vozit při speciálních příležitostech, jako jsou dny otevřených dveří, akce Dopravní nostalgie a podobně. Pohled na tyto krasavce včetně tramvají a autobusů se naskytne už 17. srpna, kdy veřejná doprava v Brně oslaví 155 let.
Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958–1981, zhotoveno jich bylo více než sedm tisíc a úspěch slavily i v zahraničí. Brno v letech 1963–1981 postupně zařadilo do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední byl z provozu vyřazen v roce 1996. Trolejbus byl spolu s dalšími šesti vozy v tomto roce prodán do ukrajinského Rovna. Zpět do Brna dorazil 7. května 2019 v roce, kdy si DPMB připomínal 70 let trolejbusové dopravy ve městě.