Hlavní obsah

Historické automobily opět zdolají 1000 mil československých mezi Prahou a Bratislavou

Jízda historických vozidel 1000 mil československých, která se uskuteční 12. až 15. června, připomene 90 let od nejslavnějšího závodu v roce 1934. Soutěž začíná technickou přejímkou v Opletalově ulici před Autoklubem ČR a končí u Národního technického muzea na Letné.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Ženská posádka usedne do vozu značky Jawa.

Článek

Soutěž obnovuje tradici stejnojmenného dálkového závodu mezi Prahou a Bratislavou 1000 mil československých, který pořádal Autoklub Republiky československé ve 30. letech 20. století. Vedl na tehdy nejdůležitější domácí trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že ji účastníci zdolali bez přerušení dvakrát. Celkem zvládli asi 1600 km. Slávu oživil Veteran Car Club Praha v roce 1970. Od roku 2015 se jezdí každý rok.

Na trať, která vede po co nejpůvodnější trase, se letos vydá 120 dvoučlenných posádek ve vozech vyrobených do roku 1939. Nebudou chybět ani ty, které jely ve třicátých letech.

„Těšíme se moc, trénovaly jsme ne moc,“ smějí se Martina Stabenowová a Lucie Illková, které závod absolvují jako první dámská posádka za pražské Národní technické muzeum. Dámy, jež v muzeu pracují v administrativě, usednou za volant stříbrné Jawy Minor z roku 1939. „I když jsme neměly dost času na řádný trénink, věříme, že to bude stačit a že to dobře dopadne,“ míní.

Stejně jako ostatní účastníky je první den čeká jízda do slovenské metropole, druhý den závod kolem Bratislavy a třetí se vydají do Prahy. „Vždycky jsme závod pozorovaly zpovzdálí, a teď jsme se dostaly do centra dění,“ těší obě kamarádky, které přiznávají velký respekt. „Martina je výborná řidička a hrozně ji baví řídit,“ prozrazuje Novinkám Lucie. Tu zas kolegyně vyzdvihuje jako vynikající navigátorku. Svoji účast berou jako obrovskou výzvu.

Foto: 1000 mil československých

Mapa závodu

Letošní jízda vzpomíná na druhý ročník závodu, který je považován za nejslavnější. Nejméně jedním automobilem v něm totiž byly reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních časů. Absolutně nejrychlejším byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který vyvinul průměrnou rychlost téměř 104 km v hodině a v poslední čtvrtině dokonce přes 108 km.

Podle ředitele závodu Jiřího Patočky se diváci můžou těšit i na čtyři vozy, které soutěžily ve třicátých letech. „Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praha Alfa v roce 1933 zvítězil Petr Mucha, Tatra 77 je z roku 1934 a s vozem Jawa 750 v roce 1934 startoval Antonín Vitvar,“ přibližuje.

Národní technické muzeum přichází se dvěma novinkami. „Letos poprvé vysílá na trať tři automobily s dvoudobými motory. Vedle osvědčených vozů Jawa Minor z 1939, Aero 50 HP z 1938 se na startu poprvé objeví právě opravené Aero 662 z toku 1931, jehož majitelem byl Jaromír Nezval, výrazná osobnost naší veteránské scény, “ upozorňuje generální ředitel muzea Karel Ksandr.

Bohatý doprovodný program v Opletalově ulici, který potrvá do 18:30 hodin, nabídne živou dobovou hudbu nebo módní přehlídku prvorepublikového oblečení. Dětem připomene legendární automobilovou závodnici Elišku Junkovou.

FOTO: Tisícimílový závod veteránů do Bratislavy a zpět. Letos pod záštitou prezidenta

Domácí

Rekordních 120 posádek odstartovalo na 1000 mil československých

AutoMoto

Výběr článků

Načítám