Článek
Hasiči ze Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru České republiky (ZÚ HZS ČR) se často účastní zásahů v extrémních podmínkách, k čemuž potřebují i vysoce specializované vybavení. Do jejich výbavy tak patří i obojživelná vozidla, využívaná například pro evakuaci osob a přepravu techniky.
Útvar v současnosti disponuje obojživelnými pásovými transportéry PTS-10, jejichž technickým základem je sovětský obojživelný transportér PTS z poloviny šedesátých let. Na obzoru se však začíná rýsovat jeho moderní nástupce.
Záchranný útvar totiž nedávno převzal od české konstrukční kanceláře New Space Technologies prototyp nové generace obojživelného pásového vozidla s označením KALAN. Hasiči budou na nové technice provádět provozní zkoušky a testovací provoz, a to na suchu i ve vodě.
Hasiči pořídili nové mostní tatrovky, uplatní se hlavně při povodních

Oproti starší technice slibuje KALAN lepší manévrovatelnost a ovladatelnost na souši i ve vodě, nabízí vyšší nosnost a přepravní kapacitu (až 80 osob nebo 12 lůžek), nižší pracovní náklady, vyšší bezpečnost posádky a vyšší modularitu, která umožní přizpůsobení stroje specifickým požadavkům při různých misích.
Podle stránek výrobce měří transportér KALAN 10,2 metru na délku a je osazen motorem Tatra V12 o výkonu 440 kW, díky kterému dosáhne maximální rychlosti 60 km/h, respektive 35 km/h v terénu a 12 km/h při plavbě. Hmotnost prázdného stroje by měla být 20 tun, maximální hmotnost pak 29 tun.
Pomůže třeba při povodních
KALAN je zatím prototypem, a tak se parametry mohou měnit, jeho premiéra je však naplánována na veletrhu PYROS v rámci IDET 2025, který se uskuteční 28-31.5 na výstavišti v Brně.
Transportér je vyvíjen jako platforma s bohatými možnostmi použití, včetně možnosti instalace různých nástaveb. Záchranný sbor by pak našel využití nejen při povodních, ale také při transportu těžké techniky a při zásazích v náročně přístupném terénu.
Tatra masivně investuje do vojenských vozidel

Nová hybridní nákladní Tatra ujede na elektřinu až 70 km
