Článek
Hasičům byly předány nové velkoobjemové cisterny Tatra Force 8x8 CZS 40 Titan. Auta jsou to vskutku speciální. Jsou totiž obrněná. Mají pancéřovanou kabinu, která odolá i výbuchu protitankové miny o síle 6 kg TNT. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení. Prostě ochrana, kterou mají jen vojenské speciální vozy pro zahraniční mise.
Proč ale takové speciály potřebují hasiči, kteří s nimi nikdy do Afghánistánu nevyjedou? Protože tohle jsou speciály, které nahradí již zastaralé hasičské tanky SPOT-55. Auta totiž bude možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd. O konstrukci nástavby a zástavbu hasicích technologií se postarala firma THT Polička.
Špičková technika
Posádku tvoří čtyřčlenná posádka, která ani nemusí při zásahu vystoupit z vozu. Dvě ohromné proudnice na přídi o průtoku tisíc litrů za minutu nejsou nic proti té hlavní na nástavbě. Tou proteče za minutu čtyři tisíce litrů hasební látky, což ovšem znamená, že za tři minuty může být celá nádrž o objemu 12 tisíc litrů vystříkána do ohně..
Aby měli hasiči přehled, je na nástavbě také výsuvná kamera, termokamera a laserový dálkoměr. Díky tomu budou hasiči přesně vědět, jaká teplota je na postiženém objektu, zda zde nehrozí nějaké další riziko výbuchu apod. Pokud by došlo k zamoření ovzduší jedovatými výpary, ani to posádce nevadí. Interiér je vzduchotěsný s vlastním filtračním okruhem. Zajímavé je, že veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.
Podvozek je stále ta tradiční tartovácká špička, která má čtyři řiditelné nápravy či centrální dohušťování pneumatik. V rámu je pak usazen spolehlivý agregát Cummins s výkonem 373 kW a automatickou převodovkou Allison s retardérem.