Článek
Demonstrační cesta „2014 U.S. tour“ začíná jízdou po legendární Route 66. Do konce roku navštíví tým s elektrickou motorkou více než 30 dealerství v USA. V roce 2015 se pak objeví v Kanadě a po té v Evropě. Dovozce H-D do České republiky sice zatím konkrétní plán demonstrační cesty nezná, doufá ale, že tuzemští fandové značky o nic nepřijdou: „Předběžně se jedná o termín jaro-léto 2015. A protože náš show-truck bude mít zastávky ve významných evropských městech, pevně věříme, že se na tomto seznamu objeví i Praha,“ říká Michal Fric.
Značka nebude na svezení akumulátorovým strojem lákat jen své věrné. Elektrická motorka má svým novátorstvím navnadit i ty, kdo se světem jedné stopy nemají nic společného. „Ti, kteří zatím na motocyklech nejezdí, budou mít možnost pocítit sílu projektu LiveWire díky simulátoru jízdy,“ říká Matt Levatich, prezident Harley-Davidson Motor Company. Značka podle něj projektem navazuje na své nedávné úspěchy. „V posledních letech se nám podařilo zaujmout rozlišné skupiny lidí, stejně jako změnit přístup k vývoji a výrobě.“
Připomeňme, že Harley-Davidson u svého nového motoru TwinCam 103 přidal k vzduchovému i kapalinové chlazení. A představil nový „malý“ Harley-Davidson Street vyráběný v Indii. Na tuzemském trhu by se motorka měla objevit v září.
První elektrický harley má mít svým pojetím blízko k hudebnímu nástroji. Mark-Hans Richer, ředitel pro marketingu H-D konstatuje, že projekt LiveWire je: „spíše jako první elektrická kytara než elektro automobil“. Podle něj jde o vyjádření individuality a ikonického stylu, který je navíc ještě elektrický.
Techniku zatím H-D neodtajnilo
Model LiveWire přichází s tvary a proporcemi, na které jsme u H-D nebyli zvyklí. K technice ale zatím výrobce nezveřejnil nic. Podle zákulisních informací bude mít stroj elektromotor o výkonu 74 koní a k tomu 70 Nm točivého momentu. Maximální rychlost má být údajně 150 km/h a dojezd na jedno nabití až 80 km. Pokud jde o zvuk, o tom spekulovat netřeba: „Představte si stíhačku na letadlové lodi,“ říká Richer, podle kterého je právě zvuk u elektrické motorky klíčovým faktorem.
Termín dodání motocyklu do dealerství závisí na zpětné vazbě, kterou H-D získá. Dříve než v roce 2017 ale motorku do zásuvky u svého dealera nečekejte, i kdyby demonstrační show-truck vítali američtí vousáči ve trojstupech a s fanfárami. Konkurenční tradiční výrobci motorek se k elektrickým motocyklům stavějí poměrně rezervovaně. Pokud experimentují s akumulátory, odehrává se to obvykle ve třídě skútrů – což má logiku z hlediska dojezdu. Obecně ale platí, že prostor pro nové technologie vzniká nejprve v segmentu luxusního zboží. Je to přitom právě značka H-D, která se dlouhodobě profiluje jako výjimečná. O to významnější bude sledovat reakci motorkářů na elektrický projekt H-D a samozřejmě i jeho budoucnost.