Článek
Po upoutávce a pozdějším odhalení designu tu máme kompletní představení futuristického Hyundai Staria, které chce vnést trochu novoty do skomírající třídy MPV. Říká si nicméně „PBV”, tedy Purpose Built Vehicle, česky řekněme „vozidlo postavené pro svůj účel”, a ve skutečnosti je to dodávka.
K mání bude v řadě verzí, mezi něž patří i třímístná s nákladovým prostorem o objemu až 5 m³, označená v tiskové zprávě jako „optimalizovaná pro živnostníky, podnikatele a firmy”. Do té se vejdou tři europalety najednou. Vůz na délku měří 5253 mm, což ho řadí velikostně někam ke čtyřčatům Opel Vivaro, Toyota ProAce, Citroën Jumpy a Peugeot Expert.
U starie ale jde víc o osobní verze. Do těch lze vměstnat až jedenáct sedaček ve čtyřech řadách, což by na českých silnicích vyžadovalo řidičské oprávnění skupiny D1. Taky je možné mít i pouze dvousedadlovou verzi, která může být vhodným kandidátem na různé obytné přestavby.
Poslední osobní Tatra se představila před 25 lety. Byl to propadák, dnes je ceněná
Staria totiž láká zejména na moderní a technologiemi nabitý interiér, na což se většinou u dodávek nedostane kvůli snaze o co nejnižší cenu. Zde ale bude k mání digitální přístrojový štít, velký centrální displej infotainmentu nebo tlačítkový volič automatické převodovky.
Tisková zpráva se šířeji věnuje verzi Premium, která v sedmimístné verzi nabízí „relaxační sedadla” ve druhé řadě s elektrickým opěradlem, možností podélného posuvu s tzv. relaxačním režimem, který znamená specifické nastavení pro co nejlepší komfort. Taky se dají otočit proti směru jízdy.
Zajímavou funkcí je možnost všechny řady posuvných sedadel sklopit a posunout těsně za sebe, čímž se zvětší prostor pro náklad, a některé verze nabídnou i možnost sklopení zadních sedaček do roviny, takže v autě lze pohodlněji přespat. K mání je také audiosystém Bose nebo ambientní osvětlení, které se táhne až do zadní části interiéru.
Tříbodové pásy jsou samozřejmostí pro všechny sedačky. Ve výbavě je také řada asistentů, jako autonomní nouzové brzdění, hlídač mrtvých úhlů, hlídač zapnutí bezpečnostních pásů nebo systém, který zabrání otevření bočních dveří, pokud se zezadu blíží jiné auto.
Auto budoucnosti? Test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo
Kdo by pod kapotou čekal plug-in hybrid nebo elektřinu, byl by zklamán. Staria bude k mání s 2,2l vznětovým čtyřválcem o výkonu 177 koní a točivém momentu 431 Nm, který lze párovat se šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem.
Na některých trzích, mezi něž bohužel nepatří Evropa, bude k mání i 3,5l zážehový šestiválec o 272 koních a 331 Nm, který zájemci dostanou jen s automatem. Poháněna budou pravděpodobně přední kola, soudě dle použitého šestiválce; tiskové zprávy o tom nehovoří.
Ceník zatím není na světě, stejně jako doba, kdy se má vůz začít prodávat. Prozatím se hovoří o druhé půlce roku 2021 v Asii a Austrálii. Tisková zpráva hovoří také o speciálních verzích pro další roky, kromě „mimořádně ekologických” také například o sanitních nebo campingových.