Hlavní obsah

Francie zahájila provoz první ze čtyř gigatováren na baterie pro elektromobily

Francie v úterý slavnostně zahájila provoz první továrny na výrobu baterií do aut, takzvané gigafactory. Asijské a evropské firmy plánují postavit na severu země celkem čtyři taková zařízení, napsala agentura Reuters. Paříž stupňuje závod s ostatními evropskými vládami o přilákání globálních výrobců automobilů, kteří se snaží přiblížit dodávky komponentů pro elektrická vozidla jejich hlavním trhům.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Vývoj společnosti Automotive Cells Company (ACC), společného podniku firem Stellantis, Mercedes a TotalEnergies, zahrnuje celkovou investici v objemu dvou miliard eur (47 miliard Kč). Francouzský stát a místní úřady poskytly téměř polovinu.

„Nový závod ACC představuje klíčový milník v transformaci Evropy, aby byl automobilový průmysl odolnější, konkurenceschopnější a udržitelnější, a to i v éře elektřiny,“ řekl před inaugurací generální ředitel automobilky Mercedes-Benz Ola Källenius.

Závod zahájí výrobu lithium-iontových baterií koncem tohoto roku s počáteční kapacitou 13 gigawatthodin (GWh), která se pak zvýší přibližně na 40 GWh. To je dost pro asi 500 000 aut ročně. Očekává se, že do roku 2030 pomůže vytvořit až 2000 pracovních míst, uvedly společnosti a regionální úřady.

Bude v Česku gigatovárna na baterie do elektromobilů? Volkswagen posunul rozhodnutí o půl roku

AutoMoto

Plány na výstavbu gigafactory v severním francouzském regionu kolem přístavu Dunkerque už oznámila i tchajwanská společnost ProLogium a čínská Envision AESC. Automobilka Renault pak v oblasti výroby baterií pro své prémiové elektrické modely navázala partnerství s místním start-upem Verkor.

Evropa do značné míry závisí na bateriích pro elektromobily vyrobených v Asii. Jednotlivé státy nabízejí různé pobídky, aby toto odvětví nastartovaly. Naléhavější záležitostí se to stalo, když Spojené státy loni schválily zákon o snížení inflace s opatřeními za 430 miliard dolarů (9,5 bilionu Kč), který zahrnuje velké daňové dotace na snížení emisí uhlíku a zároveň na podporu místní výroby.

Za volantem elektrického náklaďáku Scania: Budoucnosti stojí v cestě infrastruktura

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám