Hlavní obsah

Francie už letos zbrzdí auta na 80 km/h

Právo, DPA, ČTK, nek
Paříž

Francouzská vláda se i přes kritiku masy řidičů rozhodla omezit maximální rychlost na obousměrných vedlejších komunikacích z 90 na 80 kilometrů za hodinu. Řidiči se zlobí.

Foto: Profimedia.cz

Značka omezující rychlost na 80 km/h nedaleko francouzského Bordeaux.

Článek

Cílem opatření, které vstoupí v platnost letos 1. července, je snížit úmrtnost v dopravě. „Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou nehod, při nichž jsou usmrceni nebo zraněni lidé,“ odůvodnil rozhodnutí premiér Édouard Philippe.

Například předloni zemřelo na francouzských silnicích 3477 lidí, což představovalo nárůst počtu obětí třetím rokem v řadě. „Má-li záchrana lidských životů vést k poklesu popularity, s klidem to podstoupím,“ dodal premiér Philippe.

Současně slíbil, že případné zvýšené příjmy z pokut za překročení rychlosti půjdou do fondu pro odškodnění obětí dopravních nehod.

Nařízení, které je jedním z asi dvaceti opatření ke snížení úmrtnosti na silnicích, se bude týkat tisíců kilometrů komunikací. Zejména těch, kde pásy pro jízdu v obou směrech nejsou odděleny svodidly či jinými prvky.

Imobilizér pro opilce, vyšší trest za mobily

Počítá se také s tím, že do vozů osob, u nichž bude při řízení zjištěna zvýšená hladina alkoholu (více než 0,8 promile), bude instalován imobilizér, který nestřízlivému řidiči zabrání nastartovat. Používání mobilního telefonu při řízení bude nově trestáno přísněji. V kombinaci s jiným přestupkem může vést až k odnětí řidičského průkazu.

Většina Francouzů, konkrétně 59 procent, rozhodnutí o snížení maximální rychlosti odmítá. Vyplývá to z průzkumu, který zveřejnila společnost Harris Interactive. Automobilový svaz 40 millions d’automobilistes už shromáždil 600 tisíc podpisů proti zamýšlené reformě.

Stoupenci snížení naopak připomínají situaci z roku 2001, kdy statistický web Statista uváděl osm tisíc mrtvých na silnicích. Ve stejném roce se povolená rychlost snížila na 90 km/h, což vedlo k poklesu počtu mrtvých. O rok později zavedl Nicolas Sarkozy, tehdejší ministr a pozdější prezident, propracovaný systém radarových kontrol.

Záchrana až 400 životů ročně
V roce 2016 ve Francii došlo k 57 251 nehodám se zraněními
Bylo to o 149 víc než v roce 2015
V dopravním provozu denně zemřelo deset lidí
Celkem přišlo o život 3477 lidí
Zranění utrpělo 72 199 osob
Na vedlejších silnicích mimo aglomerace se přitom stalo 55 procent ze všech smrtelných silničních havárií
Snížení rychlosti by podle odhadu vlády mohlo zachránit 350 až 400 životů ročně
Související témata:

Výběr článků

Načítám