Článek
Francie upravila podmínky, díky kterým mohou soukromí zákazníci získat dotace na pořízení nových elektromobilů. Ze seznamu vozů, na které je možné dotaci získat, přitom celkem jasně vyplývá, že francouzská vláda preferuje především auta vyráběná v Evropě.
Podle Reuters je na seznamu zhruba 65 procent elektromobilů, které dnes mohou zákazníci ve Francii koupit. Jde například o 24 vozů z produkce koncernu Stellantis, pět vozů značky Renault nebo elektromobil Tesla Model Y. Naopak Tesla Model 3 na seznamu chybí.
Kritériem pro výběr se totiž staly emise CO2 vznikající již při výrobě elektromobilů, přičemž Tesla Model Y se vyrábí v německém závodu Tesla Gigafactory, zatímco Tesla Model 3 v čínské továrně Gigafactory.
Němci přestali dotovat elektromobily. Nemají na to
Problém spočívá ve skutečnosti, že čínský automobilový průmysl ve velkém využívá elektrickou energii produkovanou uhelnými elektrárnami, které mají velké emise CO2. Ty se pak promítají i do emisí vznikajících při výrobě vozu.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire měl nová pravidla označit za motivaci automobilek ke snižování uhlíkové stopy. „Už nebudeme dotovat výrobu automobilů, která vypouští příliš mnoho emisí CO2,“ cituje slova z jeho prohlášení Reuters. Evidentně tak jde o krok francouzské vlády, která chce učinit domácí vozy dostupnější ve srovnání s čínskou konkurencí.
Rozdíl je přitom opravdu citelný. Zatímco v Evropě je průměrná cena elektromobilu 65 000 eur (cca 1,6 milionu korun), v Číně se pohybuje kolem 31 000 eur (cca 760 000 korun), jak uvedl průzkum společnosti Jato Dynamics.
Nové nařízení se tak evidentně dotkne značek, které jsou buď přímo čínské, nebo v Číně svá auta vyrábějí. Ve Francii se přitom dotace pohybují v rozmezí 5000 až 7000 eur (cca 123 000 až 172 000 Kč).
„Existují vozy, které zcela ztratí konkurenceschopnost,“ cituje Reuters vyjádření zástupce značky MG, která dováží vozy z Číny. Právě tato značka se pak ani nesnažila získat podporu pro model MG4, neboť nová pravidla byla podle ní nastavena tak, aby ji vyloučila.
Paradoxem je přitom skutečnost, že na podporu nedosáhnou ani zájemci o Dacii Spring, jeden z nejlevnějších elektromobilů na evropském trhu. Dacia Spring je totiž do Evropy dovážena z Číny, kde se vyrábí společně s modelem Renault City K-ZE, určeným pro asijské trhy.