Hlavní obsah

Francie plánuje zdanit těžká auta kvůli emisím, ale ne všechna

Novinky, Marek Bednář

Nová auta s provozní hmotností nad 1800 kg budou ve Francii zatížena novou daní, vyjma elektromobilů a hybridů. Do limitu se v některých verzích těsně vejde i největší SUV francouzských automobilek, Renault Koleos.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Těžká auta, nejen SUV, budou ve Francii více zdaněna. Na snímku Renault Koleos

Článek

Francouzská vláda plánuje zavedení dodatečné daně na auta, tentokrát podle jejich hmotnosti. Nádavkem k dani až 20 tisíc eur (544 tisíc korun) za emise CO2 budou muset zájemci o některá auta zaplatit 10 eur (272 korun) za každý kilogram provozní hmotnosti nad 1800 kg.

Opatření vypadá cílené na čím dál oblíbenější kategorii SUV a crossoverů - podle Světového fondu na ochranu přírody (WWF, World Wildlife Fund) tvoří 38 % nově prodaných aut ve Francii.

Francie zvyšuje daň z CO2 na nová auta, za tu nejvyšší koupíte celou octavii

AutoMoto

A právě od tohoto fondu s novou daní vítr vane - podle webu Connexion France byl jedním z navrhovatelů takovéhoto opatření. Francouzská divize WWF má přímo na titulní stránce svého webu kampaň nazvanou „Stop SUV!” a po rozkliknutí vyčísluje, jak moc se auta za posledních několik desetiletí zvětšila a ztěžkla.

Neuvádí ale, že na tomto pokroku mají zásadní podíl také technologie pro aktivní a pasivní bezpečnost, z nichž řada je z nařízení EU do aut instalována povinně.

Pneumatiky podle studie znečišťují ovzduší nesrovnatelně víc než spalovací motory

AutoMoto

Naopak píše, že těžší auta mají větší emise CO2. To je samozřejmě pravda - ale tyto emise už jsou zdaněny. Nová daň se tak s tou existující bude částečně překrývat. Bude součástí finančního zákona pro rok 2021.

Samozřejmě, ze zdanění budou výjimky, a to pro hybridní a elektrická vozidla. Vyňata mají být také „rodinná” auta - vozy s nadlimitní hmotností, ovšem taková, která rodiny potřebují kvůli své početnosti.

Limit 1800 kg je, na rozdíl od systému zdanění emisí CO2, poměrně velkorysý. Vejdou se do něj crossovery francouzských značek, včetně poměrně velkého Renaultu Koleos v některých variantách - ten váží od 1770 do 1812 kg podle zvolené výbavy.

Test Renault Koleos: Dobrý na dlouhé cesty, ale má mouchy

AutoMoto

Nakolik je to náhoda, či se bude limit postupně snižovat, můžeme jen spekulovat. Víme však, že původní návrh na limitní hmotnost od občanského Klimatického shromáždění, které také patřilo k navrhovatelům nové daně, byl 1400 kg. O čtyři metráky výš limit posadila vláda.

Přesto je nová daň v kontrastu se starším vyjádřením ministra hospodářství Bruna Le Maira. „V současném ekonomickém kontextu si nepřeji vidět jakékoliv zvyšování daní a chci ochraňovat průmyslová pracovní místa, továrny i kupní sílu obyvatel,” uvedl v září.

Anketa

Souhlasíte s dodatečným zdaněním aut podle jejich hmotnosti kvůli emisím CO2?
Ano, v každém případě
21,3 %
Ano, ale nikoliv v kombinaci s již existujícím zdaněním podle emisí
3,1 %
Ne
75,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1168 čtenářů.

Související články

Výběr článků

Načítám