Článek
Zatímco plány na přechod závodů F1 na elektrické pohonné jednotky nebyly nikdy oznámeny, mnozí si mysleli, že takový krok bude nevyhnutelný, zejména s ohledem na závazek širšího automobilového průmyslu zbavit se spalovacích motorů. Během rozhovoru s italskou publikací Il Sole 24 Ore však Domenicali řekl, že se to nestane. „Nikdy nepřejdeme na elektřinu,“ uvedl. Klíčem k tomu, aby byl sport čistý, nebudou elektrické pohonné jednotky, ale spíše čisté syntetické palivo s nulovými emisemi, které je v současné době ve vývoji a bude se používat od sezony 2026, dodal.
„Je to palivo, které lze použít i pro letadla a lodě,“ dodal Domenicali. „Nulových emisí lze dosáhnout, aniž byste museli měnit motory nebo vyhazovat celý vozový park, který již existuje.“
V širším slova smyslu o automobilovém průmyslu Domenicali uvedl, že elektrické pohonné jednotky nejsou jediným řešením, což do značné míry odráží názor odcházejícího generálního ředitele Toyoty Akio Toyody.
Německo chce výjimku ze zákazu spalovacích motorů pro syntetická paliva
ČR trvá na syntetických palivech, jinak nepodpoří zákaz spalovacích motorů
Debata o syntetických palivech v souvislosti s naplánovaným evropským zákazem prodeje nových aut se spalovacími motory v roce 2035 je v posledních dnech široká. Podle německého státního tajemníka na spolkovém ministerstvu dopravy Michaela Theurera by po roce 2035 měla smět na silnice nová auta se spalovacími motory, pokud budou spalovat e-paliva, Němci proto žádají výjimku.
Rovněž Česká republika nepodpoří v Evropské unii zákaz prodeje nových osobních vozů se spalovacími motory, pokud nebude možné v autech využívat syntetická paliva. V pátek to v Berlíně po jednání s německým kolegou Volkerem Wissingem prohlásil český ministr dopravy Martin Kupka.
Přechod seriálu formule 1 na syntetická paliva již přilákal do tohoto sportu nové výrobce, včetně Fordu a Audi. Porsche by také mohlo vstoupit do tohoto sportu v roce 2026, přestože jeho plánovaná dohoda s Red Bull Racing se loni rozpadla. Do sportu chtějí vstoupit také Andretti Autosport a General Motors.