Článek
Užitkový elektromobil od Fordu vychází z modelu Ford Transit Connect, který se vyrábí v Turecku. Vozidla jsou osazena hnacím ústrojím Force Drive od Azure Dynamics, vyráběném ve Velké Británii; kde probíhá i finální montáž.
Základem je elektromotor s výkonem 52 kW (nepřetržitě), respektive 105 kW (dočasně) a 117 Nm točivého momentu (dočasně až 292 Nm). Pro uskladnění energie se používají lithium-ionové baterie s kapacitou 28 kWh, které dodává firma Johnsons Control System.
Nejvyšší rychlost je omezena při 120 km/h, automobil funguje při teplotách minus 40 až plus 45 stupňů Celsia. Pozor je třeba dávat při průjezdech hlubších kaluží (nad 20 centimetrů), kdy by mohlo při prudké jízdě či zastavení dojít k poruchám toku elektrické energie.
Elektromobil Transit Connect Electric ujede na jedno nabití vzdálenost 80 až 120 km, což znamená, že nenabídne lepší dojezd než konkurence, na druhou stranu se ale hodí pro kratší jízdy, zejména v městských a příměstských částech.
Zásobovací auto jezdící v zoologické zahradě, zásobovací auto v centru metropole, to jsou úkoly, na které je tato elektrická dodávka stavěna. Na žádné dlouhé cesty to není, i z hlediska toho, že nabití ze standardní 220V zásuvky trvá 6 - 8 hodin a i přes možnost rychlodobíjení bez paměťového efektu je využití na běžnou přepravu nereálné.
Elektrický Transit Connect má stejně velký zavazadlový prostor jako naftová verze (1830 x 1490 x 1364 - délka x šířka x výška). Hmotnost je ale vyšší - elektrická verze váží 1765 kilogramů, což je o citelných 377 kg více než má základní naftová verze.
Také prodejní cena je enormní, bez daně činí 46 744 eur, tj. zhruba 1 168 000 korun; obyčejnou verzi TC přitom seženete od 335 000 korun. Provozní náklady elektrické verze jsou zhruba 2,5krát nižší než u naftové verze - orientačním výpočtem vychází 1 ujetý kilometr v naftové verzi na 2,1 koruny, u elektrické je to 0,80 korun. Cenový rozdíl 800 tisíc korun je ovšem natolik výrazný, že koupě elektrické verze by se vám začala vyplácet po ujetí 640 tisíc kilometrů.
V centrech měst, v zásobování ve velkých firmách nebo ve specifických zařízeních typu velká nemocnice či již zmiňovaná zoologická zahrada, by elektrický Transit mohl dobře posloužit. Obrovskou výhodou je, že při jízdě neprodukuje hluk ani žádné přímé emise. Při samotném nabíjení baterií elektroautomobilu už to ovšem s ekologičností není tak pozitivní. Přibližně 60 procent elektřiny je v Česku vyráběno z uhlí...