Článek
Elektromobily jsou ve srovnání se spalovacími vozy podstatně jednodušší a většina z nich si vystačí s jedním převodem, ačkoliv některé sportovnější modely mívají i dva. Po řidiči však pohonný systém nic nevyžaduje, pracuje zcela samostatně a nabízí mimořádně hladkou a plynulou jízdu.
Mnohým řidičům však může pocit z klasického střídání rychlostí chybět, na což se snaží některé automobilky odpovídat simulovaným řazením. V praxi ho předvádí například Hyundia Ioniq 5N, který dotáhl iluzi téměř k dokonalosti, vývojem podobného systému se však zabývá i Lexus nebo Ford, jak ukázal nedávno odhalený patent.
Ten si americká automobilka podala již v roce 2023, jak upozornil web The Drive, zveřejněn byl však teprve nyní a nabízí vcelku nevšední řešení. Namísto řazení pádly pod volantem totiž zmiňuje klasickou řadicí páku ve středovém tunelu, která by však nebyla nijak mechanicky propojená s pohonným ústrojím.
Ford chce zachránit prodeje elektromobilů pomocí spalovacího motoru

Místo toho by byla umístěna v boxu se servopohony, mezi kterými by se pohybovala a předávala signály, na které by mělo následně reagovat elektrické pohonné ústrojí. Patent bohužel nerozebírá softwarové řešení, které bude pro naladění a fungování systému zásadní, přesto zmiňuje pár zajímavostí.
Manuální převodovka by například mohla mít nastavitelný pohyb v klasické H kulise, volitelně by ji však mělo být možné přepnout do sekvenčního nastavení, kdy by se pohybovala pouze vpřed a vzad. Navíc by měla mít haptickou odezvu, takže by řidič měl ještě lepší simulaci řazení.
„Shifter Assembly for Electric Vehicle“ je však zatím pouze patentem. Není tedy vůbec jisté, zda se podobná technika do elektromobilů modrého oválu vůbec někdy dostane. Ostatně automobilky si celkem pravidelně přihlašují velké množství patentů, z nichž se však do výroby dostane jen zlomek.
Test elektrického Fordu Explorer: Vydařená změna identity

Výroba Fordu Focus skončí v listopadu
