Článek
Když elektromobil spotřebovává okolo 15 kWh energie na sto kilometrů, obecně se to považuje za skvělou hodnotu. Běžná čísla jsou mezi osmnácti a jednadvaceti a cokoliv přes 30 je hodně, nemá-li vůz adekvátně gigantickou baterii či aspoň jízdní schopnosti. Rekordem co do nejnižší spotřeby je 9,5 kWh/100 km, resp. v britských mírách 6,54 míle na kilowatthodinu.
To je vážně skvělá hodnota, ale absolutní rekord to není. Na veřejné silnici byla nejméně jednou překonána, a to v roce 2018 Pierrem Desjardinsem za volantem Renaultu Zoe R110 se 40kWh baterií v roce 2018. Jezdil po pařížském obchvatu Periphérique a jeho spotřeba byla 7,87 kWh/100 km.
Proč tedy Ford mluví o rekordu a proč vydala Guinnessova kniha rekordů certifikát? Jde o spotřebu na konkrétní trase. Certifikát zní na „nejnižší spotřebu energie při jízdě z John O'Groats do Land's End v elektrickém vozidle”.
Máte-li dojem, že to je trochu komické, nejste sami. Přesto tahle trasa není úplný nesmysl. John O'Groats je nejsevernějším místem ostrova Velké Británie, největšího z Britských ostrovů, a Land's End je jeho nejzápadnějším místem.
Vzdálenost mezi těmito dvěma body je největší vzdáleností po silnici mezi dvěma obydlenými místy ve Velké Británii. Její nejrychlejší verze činí dle webu Mapy.cz 1349 km. Nejkratší, která využívá úzké silnice, takže má trvat téměř o čtyři hodiny déle, má 1313 km.
Mach-E to samozřejmě nezvládl bez nabíjení – zastavoval dvakrát u rychlonabíječek. Celkem strávil nabíjením 45 minut. Byla to varianta s 88kWh baterií a pohonem zadních kol, která má dle normy WLTP dojet 610 km na jedno nabití.