Článek
Plán na výstavbu závodu u města Marshall oznámil Ford letos v únoru. Investice do vzniku nové továrny měla činit 3,5 miliardy dolarů (80 miliard korun) a závod měl zaměstnávat 2500 lidí. Začátek výroby byl naplánován na rok 2026. Výroba baterií měla používat technologie čínské společnosti CATL.
„Pozastavujeme práce a omezujeme výdaje na budování projektu u (města) Marshall do doby, než si budeme jistí, že budeme schopni provozovat závod konkurenceschopně,“ uvedl mluvčí automobilky Fort T.R.Reid. Podle něj musí vedení společnosti zvážit celou řadu faktorů, než rozhodne o budoucnosti nového závodu.
Rozhodnutí kritizoval americký odborový svaz zaměstnanců v automobilovém průmyslu UAW, který vede souběžnou stávku ve třech největších amerických automobilkách. Vedle Fordu se jedná o General Motors a Stellantis. Podle šéfa UAW Shawna Faina je rozhodnutí „sotva skrytou hrozbou“ zrušení pracovních míst.
„Velké trojce (trojice největších automobilek v USA) nestačí, že zavřela v uplynulých 20 letech 65 závodů, nyní nám vyhrožuje, že zavře i továrny, které ještě neotevřely,“ uvedl Fain.
Spolupráce s čínskou CATL však již dříve vzbudila kritiku mezi americkými politiky. Spojené státy soutěží s Čínou v klíčových technologiích, mezi kterými jsou i baterie pro elektromobily. Republikán Marco Rubio například o rozhodnutí Fordu používat technologie čínské firmy řekl, že přinese „největšího geopolitického soupeře Ameriky do jejího srdce“.
Ford plánuje spustit dvě továrny na výrobu baterií pro elektromobily ve státech Kentucky a Tennessee. Na tomto projektu spolupracuje s jihokorejskou firmou SK Innovations.