Článek
Závod automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem byl roky domovem modelu Fiesta, s ukončením jeho výroby však prošel nákladnou modernizací, po které se zde v letošním roce začaly vyrábět čistě elektrické modely Explorer a Capri. Výroba exploreru přitom začala teprve v červnu, rok po premiéře, zatímco capri se začal vyrábět v září. Nyní však jejich výroba zpomalí.
Jak upozornil místní magazín Kölner Stadt-Anzeiger, automobilka se chystá v závodě zkrátit pracovní směny a požádala vládu o dočasné zavedení střídavých týdenních pracovních směn až do konce roku.
Zaměstnance tak čeká střídání týdne práce a týdne volna, což musí být pro automobilku velmi nepříjemné, obzvlášť s ohledem na investici ve výši dvou miliard dolarů, která měla továrnu připravit na produkci elektrických aut kvůli očekávané vysoké poptávce. Jenže ta se bohužel nedostavila.
„Můžeme potvrdit, že Ford požádá Federální úřad práce o zkrácený pracovní úvazek kvůli rychle se zhoršujícím podmínkám na trhu s elektromobily,“ uvedla na dotaz mluvčí Fordu. „Výrazně nižší než očekávaná poptávka po elektromobilech, zejména v Německu, vyžaduje dočasnou úpravu objemu výroby.“
Podle materiálů, které Kölner Stadt-Anzeiger získal, vyrábí závod mnohem víc elektromobilů, než je schopen prodat. Určité formy omezení produkce se tak očekávají i v prvním čtvrtletí roku 2025, přičemž denní výroba by měla klesnout z 630 na 480 vozů.
Nízký zájem o elektromobily v Evropě, a zejména v Německu, je přičítán několika faktorům, jako je konec dotací na jejich pořízení, nedůvěra zákazníků i stále častější debaty o zrušení plánovaného zákazu prodeje nových vozidel se spalovacími motory v roce 2035. Nezájem o elektromobily přitom netrápí pouze značku Ford, ale také ostatní evropské automobilky.