Článek
Chevrolet zkoumal ideu Corvette s motorem uprostřed tak dlouho, až ji pro osmou generaci této ikony postavil jako produkční vůz. Ford Mustang, neméně ikonický americký vůz, se v současné šesté generaci drží klasické koncepce motoru vpředu a zadního pohonu. Na jaře roku 1966 se však i zde objevil nápad na přesun motoru za kabinu.

Kabina měla být, na rozdíl od sériového mustangu, jen dvoumístná.
Dokazují to fotografie z archivu, které nám poslala divize Ford Performance. Vidíme na nich nějaké šasi s částí karoserie. Ta zadními blatníky jasně ukazuje na příslušnost k tehdy relativně novému Fordu Mustang; do prodeje tento model přišel v roce 1964. Jenže vůz nemá motor vpředu, nýbrž za dvoumístnou kabinou.
S takovouto konfigurací se mustang nikdy neprodával. A co víc, ani samotní archiváři Fordu neví, co za projekt na těchto fotografiích je. Ví se, že vznikly v designovém studiu Fordu 2. května 1966, ale to je všechno. Dosavadní pátrání, které trvá už zhruba pět let, ztroskotalo tak moc, že žádají veřejnost o jakoukoliv pomoc.

Z tohoto pohledu jasně vidíme záď sériového mustangu.
Tehdejší šéf archivu Dean Weber, který se snažil záhadu rozluštit, kontaktoval autora dvou knih o mustangu Johna Clora a dlouholetého marketingového guru mustangu Johna Clinarda s dotazy, čím by auto na fotkách mohlo být.
„Nikdy jsem neviděl tyhle fotky, ani nic byť vzdáleně podobného,” odpověděl Clor a Clinardova odpověď se nesla ve stejném duchu. Další kontakt, designér původního Mustangu Gale Halderman, navrhl zeptat se Roye Lunna. Ten je známý jako „kmotr GT40” a za svou kariéru u Fordu pracoval na úplně všech projektech značky, které zahrnovaly auta s motorem uprostřed. Jenže ani ten nevěděl.

Osmiválec sedí mezi kabinou a zadní nápravou.
Jeden z nápadů byl, že toto šasi bylo základem konceptu Mustang I, který měl motor uprostřed. Ten sloužil jako showcar před představením produkčního mustangu. Jenže podle Haldermana tento koncept vznikl o několik let dříve, a hlavně nebyl založen na žádném existujícím mustangu.

Ford Mustang I Concept z roku 1962
Později se objevila naděje ve formě konceptu Ford Mach 2 z roku 1967, který měl také motor uprostřed. Jenže ten byl podle historika Wayna Ferense založen na mustangu modelového roku 1967, a navíc stojí na základě trubkového rámu - resp. stál, neboť v roce 1970 zmizel a od té doby o něm nikdo neví.

Koncept Ford Mach 2 z roku 1967
Tajemný rozpracovaný projekt přitom nese jasné rysy karoserie modelového roku 1966 a vypadá jako monokokové šasi.
Ve výsledku tedy všechny stopy vychladly. Podle archivářů Fordu nicméně mohou pomoci fanoušci mustangu. „Skutečná historie Fordu není v muzeu - je ve vašich garážích. Ve skutečnosti řada majitelů starých Fordů ví o svých autech víc než nejeden historik,” doufá nejmenovaný autor článku na webu sportovní divize Ford Performance. Prosí kohokoliv, kdo by o projektu něco věděl, aby napsal na e-mail clubhub@ford.com.

Sériový Ford Mustang fastback z roku 1966