Článek
Označení „Mach” má u Fordu Mustang dlouhou historii, prvně se objevilo pro modelový rok 1969 jako „Mach 1”. Současný Mustang s označením Mach, který si můžete koupit, má ovšem taky písmeno E a je to elektrické SUV. Tedy nic, co by vonělo fanouškům ikonického pony caru.
Nebude to ovšem jediný Mustang Mach, který Ford nabídne. Automobilka tiskovou zprávou a několika fotografiemi potvrdila, že se zjara 2021 objeví Mustang Mach 1. Podle Fordu bude „ztělesněním ideálu výkonů pětilitrového atmosférického osmiválce”.
To naznačuje, že se bude jednat o model, který zapadne mezi schopnou, ale přece jen silniční verzi GT a ostré varianty Shelby, které míří spíš na závodní tratě. Ostatně, to by odpovídalo zaměření verze Mach 1 před půlstoletím.
Žádné specifikace kromě toho, že pod kapotou bude pětilitr Coyote, automobilka zatím nezveřejnila. Na jedné z fotek nicméně vidíme šestipístkový brzdový třmen značky Brembo na pořádně velkém, ale nikoliv vrtaném či drážkovaném kotouči.
Pneumatika Michelin Pilot Sport Cup 2 taky zrovna není obutí pro nákupní tašku na kolech, tím spíš, že je v rozměru 305/30 ZR19. Dá se tedy očekávat, že Mach 1 bude pekelně schopné náčiní.
Tím spíš, je-li na detailní fotografii skutečně přední pneumatika, jak odhadujeme z šestipístkového třmenu; dát dopředu gumu o šířce přes 300 mm je opravdu vzácným krokem. Udělali ho např. konstruktéři chevroletu u posledního Camara Z/28, které mělo sedmilitrovou atmosférickou V8 a podvozek i aerodynamiku vycizelované pro okruhové ježdění.
Takovému zaměření Machu 1 odpovídají i slova Davea Pericaka z automobilky Ford: „Stejně jako originál, nový Mustang Mach 1 bude (...) nejschopnější verzí pětilitrového Mustangu na závodní trati.”
Originální Mustang Mach 1 se objevil v srpnu 1968 pro modelový rok 1969 a rychle si získal obrovský zájem zákazníků; tak velký, že po roce 1969 zmizela o stupeň nižší varianta GT z nabídky, protože její prodeje byly oproti Machu 1 desetinové. Tato verze zůstala v nabídce až do roku 1976.
Označení Mach se objevilo znovu u konceptu Mustang Mach III, který byl kabrioletem, ovšem do sériové výroby se nedostal; koncept byl „pouze” předzvěstí designu čtvrté generace Mustangu, která se začala prodávat v roce 1994.
V té stejné generaci, ovšem o jedenáct let později, se vrátilo označení Mach 1. Bylo v nabídce jen v letech 2003 a 2004 a byla to varianta s upraveným podvozkem i aerodynamikou pro okruhové ježdění.