Článek
Takzvaný subrám není žádnou novinkou. Používá se vcelku tradičně, když je zapotřebí vyztužit automobil ve velmi zatížených místech. Na něj se přichytávají funkční komponenty, jako jsou nápravy, motor nebo převodovka.
Magna International je firma, která se zabývá vývojem technologií pro automobily. A vyvinula i právě tento rám, který je z karbonových vláken. Výhodou je samozřejmě snížení hmotnosti celého dílu proti klasické ocelové konstrukci, a to až o 35 %.Což není málo. Důvodem pro snahu o snižování je moderní trend „všechno vpředu“, kdy se do přední části nastěhovaly všechny komponenty – motor, převodovka, rozvodovka… Auta „těžká na předek“ jsou tak hojně zastoupena ve flotilách výrobců.
Další benefit je v bezpečnosti. Uhlíková vlákna nemají schopnost deformace jako ocel, a tak museli technici vyřešit bezpečnost jinak. Motor, který by byl na rámu připevněn, se zasouvá při nárazu dolů, nikoli tedy do prostoru pro cestující.
Technologie se nyní zkouší. Ještě přesně není jisté, jestli a s kým se uvede do provozu. Zatím se na několika vozech testují prototypy.