Článek
V roce 1972 začaly týmy v Evropě i Americe pracovat na projektu nového malého vozu, který měl moderním zákazníkům nabídnout ty správné schopnosti za přijatelnou cenu. Projekt byl interně nazýván Bobcat a sám Henry Ford II. mu přidělil nejvyšší prioritu.
Projekt Bobcat byl velmi významný pro působení Fordu v Evropě. Vyžadoval nové výrobní kapacity a použití nových technologií, jako byl pohon předních kol.
Jak projekt Bobcat nabíral na intenzitě, začal nový malý Ford získávat konkrétní obrysy. Soupeřící týmy designérů v Americe i v Evropě (v britském Duntonu, německém Kolíně a italském Turíně) vytvářely prototypy, založené na specifikacích dodaných projektovým týmem.
Výsledek je dílem zákazníků
Konečný tvar byl ovlivněn i zákazníky. Ti dostali šanci vyjádřit se v jednom z nejambicióznějších průzkumů, jaké byly kdy provedeny. V naprosté tajnosti byli zákazníci z různých evropských trhů převezeni do Lausanne ve Švýcarsku, kde strávili den u Ženevského jezera a podívali se do hlídané haly s návrhy designu. Lidé od Fordu této příležitosti využili, aby zjistili názor veřejnosti na nejatraktivnější varianty.
V prosinci 1973, kdy zuřila ropná krize, dala správní rada Fordu projektu Bobcat zelenou. Stavba nové továrny ve Valencii začala o měsíc později.
Bravo, Pony, ...Fiesta!
Jméno dostala Fiesta až v roce 1974. Seznam padesáti potenciálních jmen byl omezen na pět: Bravo, Fiesta, Amigo, Strada a Pony. Konečná volba byla na Henry Fordovi II.
"Ford a Fiesta jdou dobře dohromady", prohlásil pan Ford. "Zní to barevně a dynamicky. Bobcat se bude jmenovat Fiesta," dodal.
Vývoj nového auta byl přísně utajován na pracovištích v německém Kolíně nad Rýnem a britském Duntonu.
U tohoto hospodárného kompaktního vozu Ford poprvé použil napříč umístěný motor a pohon předních kol. Karoserie typu hatchback vyvolala nadšenou odezvu zákazníků a Fiesta se postupně dostala na vrchol svojí třídy, v níž soupeřila zejména s Renaultem 5 a Volkswagenem Polo. Výroba začala v květnu 1976 ve Valencii.
Pět generací fiesty je dlouhá doba a hodně informací. Vůz se zvětšoval, sílil a snad i krásněl. V tabulce si můžete prohlédnout základní změny rozměrů karoserie.
Rozměr | Fiesta 1976 | Fiesta 2006 | Rozdíl |
Celková délka | 3565 mm | 3924 mm | + 359 mm |
Celková šířka | 1334 mm | 1685 mm | + 351 mm |
Celková výška | 1360 mm | 1432 mm | + 72 mm |
Rozvor | 2286 mm | 2486 mm | + 200 mm |
Od roku 1976 bylo vyrobeno více než dvanáct miliónů automobilů. Jen letos mezi lednem a červnem si našlo majitele 205 200 nových fiest. Kdo ví, kde skončí tato dlouhá éra. Možná se někdy v budoucnu rozhodne automobilka zrušit tohle slavné jméno, stejně jako Toyota uvažuje nad zrušením jména Corolla. Ale zatím to stále vypadá, že i šestá generace bude mít tohle jméno.