Hlavní obsah

Ford Fiesta slaví třicátiny

Novinky,

Fiesta se zrodila na začátku 70. let jako osobní projekt Henryho Forda II. Ten byl nadšeným obdivovatelem malých aut a chtěl vytvořit malé auto pro celý svět. Osobně se účastnil každého kroku v dlouhém procesu, který skončil otevřením nové továrny ve Valencii.

Článek

V roce 1972 začaly týmy v Evropě i Americe pracovat na projektu nového malého vozu, který měl moderním zákazníkům nabídnout ty správné schopnosti za přijatelnou cenu. Projekt byl interně nazýván Bobcat a sám Henry Ford II. mu přidělil nejvyšší prioritu.

Projekt Bobcat byl velmi významný pro působení Fordu v Evropě. Vyžadoval nové výrobní kapacity a použití nových technologií, jako byl pohon předních kol.

Jak projekt Bobcat nabíral na intenzitě, začal nový malý Ford získávat konkrétní obrysy. Soupeřící týmy designérů v Americe i v Evropě (v britském Duntonu, německém Kolíně a italském Turíně) vytvářely prototypy, založené na specifikacích dodaných projektovým týmem.

Výsledek je dílem zákazníků

Konečný tvar byl ovlivněn i zákazníky. Ti dostali šanci vyjádřit se v jednom z nejambicióznějších průzkumů, jaké byly kdy provedeny. V naprosté tajnosti byli zákazníci z různých evropských trhů převezeni do Lausanne ve Švýcarsku, kde strávili den u Ženevského jezera a podívali se do hlídané haly s návrhy designu. Lidé od Fordu této příležitosti využili, aby zjistili názor veřejnosti na nejatraktivnější varianty.

V prosinci 1973, kdy zuřila ropná krize, dala správní rada Fordu projektu Bobcat zelenou. Stavba nové továrny ve Valencii začala o měsíc později.

Bravo, Pony, ...Fiesta!

Jméno dostala Fiesta až v roce 1974. Seznam padesáti potenciálních jmen byl omezen na pět: Bravo, Fiesta, Amigo, Strada a Pony. Konečná volba byla na Henry Fordovi II.

"Ford a Fiesta jdou dobře dohromady", prohlásil pan Ford. "Zní to barevně a dynamicky. Bobcat se bude jmenovat Fiesta," dodal.

Vývoj nového auta byl  přísně utajován na pracovištích v německém Kolíně nad Rýnem a britském Duntonu.

U tohoto hospodárného kompaktního vozu Ford poprvé použil napříč umístěný motor a pohon předních kol. Karoserie typu hatchback vyvolala nadšenou odezvu zákazníků a Fiesta se postupně dostala na vrchol svojí třídy, v níž soupeřila zejména s Renaultem 5 a Volkswagenem Polo. Výroba začala v květnu 1976 ve Valencii.

Pět generací fiesty je dlouhá doba a hodně informací. Vůz se zvětšoval, sílil a snad i krásněl. V tabulce si můžete prohlédnout základní změny rozměrů karoserie.

RozměrFiesta 1976Fiesta 2006Rozdíl
Celková délka3565 mm3924 mm+ 359 mm
Celková šířka1334 mm1685 mm+ 351 mm
Celková výška1360 mm1432 mm+ 72 mm
Rozvor2286 mm2486 mm+ 200 mm

Od roku 1976 bylo vyrobeno více než dvanáct miliónů automobilů. Jen letos mezi lednem a červnem si našlo majitele 205 200 nových fiest. Kdo ví, kde skončí tato dlouhá éra. Možná se někdy v budoucnu rozhodne automobilka zrušit tohle slavné jméno, stejně jako Toyota uvažuje nad zrušením jména Corolla. Ale zatím to stále vypadá, že i šestá generace bude mít tohle jméno.

Anketa

Kterou generaci Fordu Fiesta berete jako nejpovedenější?
První
11,9 %
Druhou
3,5 %
Třetí
18,2 %
Čtvrtou
5,9 %
Pátou
60,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1586 čtenářů.
Související témata:

Výběr článků

Načítám