Článek
Prodeje čistě elektrických vozidel značky Ford loni klesly o 9 procent, a to navzdory uvedení nových modelů Explorer a Capri na evropské trhy. Příjmy divize Model E, zodpovědné za prodeje elektromobilů, pak měly klesnout dokonce až o 35 procent, zejména v důsledku nutnosti zavést slevy na elektrické modely na americkém trhu.
Značka si navíc uvědomuje, že přimět zákazníky na americkém trhu k přesednutí z klasických automobilů do elektromobilů nebylo snadné už před návratem Donalda Trumpa do Bílého domu, nyní však může být situace ještě komplikovanější.
Určitým řešením z komplikované situace by se pro automobilku mohla stát technologie prodlužovače dojezdu, na jejímž vývoji nyní pracuje, jak nedávno uvedl šéf automobilky Jim Farley. Technika, která se v poslední době stala mimořádně populární například v Číně, má totiž hned několik benefitů.
Test elektrického Fordu Explorer: Vydařená změna identity
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/nOy1ztBl1LCOztWSkCIEgBD/606b/ford-explorer-elektromobil-ford-explorer.jpeg?fl=cro,0,293,4096,2304%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Předně vysvětleme, že automobily s technologií prodlužovače dojezdu jsou osazeny spalovacím motorem, který ovšem není přímo propojen s koly, čímž se liší od běžných plug-in hybridů. Místo toho motor pouze generuje elektrickou energii pro baterie a elektrický pohon.
Díky možnosti do vozu jednoduše dotankovat palivo tak odpadá obava z dojezdu, současně však může automobilka také použít menší baterii, čímž výrazně sníží náklady na výrobu elektromobilu a také jeho cenu. Oproti plug-in hybridům navíc vozy s tímto systémem nepotřebují převodovku a mnoho komponent druhého pohonného systému.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_8/gSZRx/ford-f-150-lightning-f-150-ford-f-150-switchgear-off-road-pick-up-koncept.jpeg?fl=cro,0,0,4096,2730%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning ve sportovní verzi Switchgear
Spalovací motory v roli prodlužovače dojezdu by pak měly pracovat za ustálených a optimálních podmínek, díky čemuž mají nižší spotřebu, emise a nemusí o sobě ani dávat vědět vyšším hlukem. Navíc se ke slovu dostávají až v momentě, kdy uživateli skutečně dojde energie v bateriích.
Farley se o popularitě těchto systémů přesvědčil během návštěvy Číny, kde navíc zjistil, že o nich majitelé stále uvažují jako o elektromobilech a také je tak využívají.
„Nepovažují je za hybridy nebo plug-in hybridy. Z 95 % je využívají jako elektromobily a každý večer je zapojují do zásuvky,“ uvedl Farley během nedávné prezentace výsledků Fordu.
Ford se vrátí do vrcholné kategorie v Le Mans. Chce porazit Ferrari
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_G/VEvwS6.jpeg?fl=cro,0,58,800,450%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Elektrický Ford Mustang na americkém trhu překonal prodeje spalovacího
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_f/dzqBHs.jpeg?fl=cro,0,83,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)