Článek
Prodeje čistě elektrických vozidel značky Ford loni klesly o 9 procent, a to navzdory uvedení nových modelů Explorer a Capri na evropské trhy. Příjmy divize Model E, zodpovědné za prodeje elektromobilů, pak měly klesnout dokonce až o 35 procent, zejména v důsledku nutnosti zavést slevy na elektrické modely na americkém trhu.
Značka si navíc uvědomuje, že přimět zákazníky na americkém trhu k přesednutí z klasických automobilů do elektromobilů nebylo snadné už před návratem Donalda Trumpa do Bílého domu, nyní však může být situace ještě komplikovanější.
Určitým řešením z komplikované situace by se pro automobilku mohla stát technologie prodlužovače dojezdu, na jejímž vývoji nyní pracuje, jak nedávno uvedl šéf automobilky Jim Farley. Technika, která se v poslední době stala mimořádně populární například v Číně, má totiž hned několik benefitů.
Předně vysvětleme, že automobily s technologií prodlužovače dojezdu jsou osazeny spalovacím motorem, který ovšem není přímo propojen s koly, čímž se liší od běžných plug-in hybridů. Místo toho motor pouze generuje elektrickou energii pro baterie a elektrický pohon.
Díky možnosti do vozu jednoduše dotankovat palivo tak odpadá obava z dojezdu, současně však může automobilka také použít menší baterii, čímž výrazně sníží náklady na výrobu elektromobilu a také jeho cenu. Oproti plug-in hybridům navíc vozy s tímto systémem nepotřebují převodovku a mnoho komponent druhého pohonného systému.

Elektrický pick-up Ford F-150 Lightning ve sportovní verzi Switchgear
Spalovací motory v roli prodlužovače dojezdu by pak měly pracovat za ustálených a optimálních podmínek, díky čemuž mají nižší spotřebu, emise a nemusí o sobě ani dávat vědět vyšším hlukem. Navíc se ke slovu dostávají až v momentě, kdy uživateli skutečně dojde energie v bateriích.
Farley se o popularitě těchto systémů přesvědčil během návštěvy Číny, kde navíc zjistil, že o nich majitelé stále uvažují jako o elektromobilech a také je tak využívají.
„Nepovažují je za hybridy nebo plug-in hybridy. Z 95 % je využívají jako elektromobily a každý večer je zapojují do zásuvky,“ uvedl Farley během nedávné prezentace výsledků Fordu.