Článek
Konec nudným autům je heslo, které si často spojujeme především s Akio Toyodou, šéfem automobilky Toyota, díky kterému dnes japonská značka nabízí vozy s výrazným designem, a především také nebývale pestrou paletu sportovních strojů. Tedy alespoň v místech, kde není trh sešněrován spoustou omezení.
S nudnými auty chce však skoncovat i Jim Farley, šéf automobilky Ford. Tato informace zazněla během jeho rozhovoru pro Car Magazine. Místo toho se chce značka Ford zaměřit především na ikonické modely.
„Odcházíme od nudných automobilů k ikonickým vozům,“ uvedl Farley během rozhovoru pro Car Magazine. „Vždycky jsme se snažili konkurovat v srdci trhu s osobními vozy, což se nám u modelů Mondeo, Focus a Fiesta příliš nedařilo. Mnoho zákazníků je milovalo, ale nikdy nemohly ospravedlnit větší přidělení kapitálu - na rozdíl od užitkových vozů.“
Ford Focus je už 25 let stálicí v nabídce značky. Třicítky se nedožije
Modely Fiesta a Mondeo už na evropském trhu skončily, Ford Focus by pak měl z nabídky zmizet v příštím roce. Ani u jednoho z modelů se přitom neočekává přímý nástupce, jak dodává Motor1. Značce tak nyní mezi mainstreamovými modely z vlastní produkce zbývá už jen malý crossover Ford Puma a větší SUV Kuga.
Kromě toho nabízí Ford na evropském trhu také dvojici elektrických crossoverů Explorer a nově i Capri, které ovšem stojí na koncernové platformě MEB. V podstatě se tak jedná o sourozence modelů Volkswagen ID.4 a ID.5. Nabídka elektrických vozů by se však brzy měla rozrůst ještě o elektrickou verzi Fordu Puma.
Ikonickými modely, na které by se měla značka do budoucna zaměřit, se pak rozumí stroje jako Bronco, Mustang nebo sportovně laděné offroady s označením Raptor. Značka se navíc chystá výrazněji zapojit do světa motorsportu. Stane se dodavatelem motorů pro Formuli 1 a nový mustang se zapojí do série Le Mans.
„Ford nikdy nefinancoval produkty pro nadšence - vždy šlo o vedlejší činnost. Nyní s mustangem, raptorem a broncem jsou naším byznysem,“ dodal šéf automobilky v rozhovoru.
Je však otázkou, jak se konec nudných modelů promítne do výsledků značky na starém kontinentu. Prodeje vozů s modrým oválem ve znaku totiž v Evropě klesají, stejně jako zastoupení značky na trhu. Osobní modely, které na trhu zůstanou, se přitom rozhodně nebudou podbízet cenou.